Skarby – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Hoard

Skarby

Skarby - okładka
reż. Luna Carmoon
Wielka Brytania
2023
126’
Skarby - okładka

Świat, w którym wychowuje się 7-letnia Maria (Lily-Beau Leach) jest pełen sprzeczności. To, co powinno być przestrzenią zabaw, zamkiem jak z disneyowskich animacji, jest w rzeczywistości fortecą śmieci, o którą się potyka u progu drzwi. Matka Marii, Cynthia (Hayley Squires), dąży do objęcia roli magicznej przewodniczki w dzieciństwie córki, lecz cierpi na syllogomanię i rozpyla odór zgnilizny w ich domu. Granica pomiędzy dzieciństwem z kochającym bezgranicznie rodzicem a patologicznym środowiskiem do wychowania jest bardzo cienka. Dostrzega to również opieka społeczna i to w tragicznych okolicznościach.

Turpistyczna sielanka z Cynthią zostaje przerwana, gdy dziewczynka zostaje wyrwana z morza odpadów i przeniesiona do rodziny zastępczej, w której zostaje otoczona społecznie akceptowalną opieką. Luna Carmoon odważnie przedstawia konfrontację nastoletniej Marii (Saura Lightfoot Leon) z przeszłością, w której jej matka nazywa czarne białym, a duszącą stertę odpadów tytułowymi skarbami.

Film brytyjskiej debiutantki jest immersyjnym doznaniem, który momentami wywraca żołądek do góry nogami przez wydobywające się z ekranu odrzucające zapachy. Uderza naturalistycznymi obrazami i niepokoi atmosferą snu (czy też koszmaru), gdy do życia Marii wkracza Michael (Joseph Quinn). Ich wspólne zabawy podszyte niekomfortową dwuznacznością i rytualnym szaleństwem prowokują dziewczynę do zmierzenia się ze wspomnieniami o trudnym dzieciństwie i z żałobą. Docenione na festiwalu w Wenecji SKARBY zapewniły młodej reżyserce miejsce w utalentowanym gronie brytyjskich debiutantek.

Michał Sołtysek

EN
Seven-year-old Maria (Lily-Beau Leach) grows up in a contradictory world. What should be a space for play, a castle out of a Disney animation, is a fortress of garbage that she stumbles over at the doorstep. Maria’s mother, Cynthia (Hayley Squires), aspires to be a magical guide in her daughter’s childhood, but she suffers from hoarding disorder and sprays the stench of decay into their home. The boundary between a childhood with a boundlessly loving parent and a pathological environment for upbringing is very fluid. This is also recognized by social services in tragic circumstances.

Cynthia’s idyllic serenity is interrupted when the girl is plucked from a sea of waste and transferred to a foster family, where she is given socially acceptable care. Luna Carmoon boldly depicts teenage Maria’s (Saura Lightfoot Leon) confrontation with her past, where her mother calls black the white and the suffocating pile of waste the titular hoards.

The British debutante’s film is an immersive experience that, at times, turns the stomach upside down with the repelling smells emanating from the screen. It presents naturalistic images and unsettles with a dreamlike (or nightmarish) atmosphere as Michael (Joseph Quinn) enters Maria’s life. Their shared play is tinged with uncomfortable ambiguity and ritualistic madness, provoking the girl to confront memories of a difficult childhood and grief. Recognized at the Venice Film Festival, „Hoard” has secured a place for the young director among the talented British debutantes.

Kadry

Jeszcze dziś

Franz Kafka - kadr 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Franz Kafka To nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, to opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem.
Smashing Machine - kadr 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Smashing Machine Mistrz mieszanych sztuk walki Mark Kerr musi poradzić sobie z wewnętrznymi demonami i małżeńskim kryzysem, by być gotowym do walki o najważniejsze trofeum w karierze.
Bugonia - kadr 18:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bugonia Yorgos Lanthimos jest wizjonerem kina, którego styl urzeka publiczność na całym świecie. Bugonia podąża za dwoma młodymi mężczyznami, którzy mają obsesję na punkcie spisków.
Ostatni Wiking - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Springsteen: Ocal mnie od nicości - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Springsteen: Ocal mnie od nicości Kroniki tworzenia albumu Bruce’a Springsteena Nebraska. Ukazują one młodego muzyka u progu światowej kariery, z trudem godzącego presję sukcesu z duchami przeszłości.
Po polowaniu - kadr 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Franz Kafka - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Franz Kafka To nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, to opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem.
Życie dla początkujących - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Życie dla początkujących Debiut Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne. Oryginalne poczucie humoru w połączeniu z refleksją na temat kruchości życia i brakiem zgody na przemijanie.
Gramy!
Ran
reż. Akira Kurosawa
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące