Psychoza – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Psycho

Psychoza

Psychoza - okładka
reż. Alfred Hitchcock
USA
1960
109’
Psychoza - okładka

W latach 50. XX wieku amerykańskim społeczeństwem wstrząsnęły brutalne zbrodnie Eda Geina – „rzeźnika z Plainfield” winnego zabójstwa co najmniej dwóch kobiet. Mroczny portret hieny cmentarnej i zbyt blisko związanego z toksyczną matką psychopaty, który tworzył przedmioty codziennego użytku z ludzkich szczątków, wzbudził fascynację pisarza Roberta Blocha – autora powieści PSYCHOZA. Kunsztowna wizja ekranowej makabry zainspirowanego lekturą Alfreda Hitchcocka dała X muzie jeden z najwybitniejszych dreszczowców w historii kina i podwaliny slashera.

Sekretarka Marion Crane (Janet Leigh) pragnie związać przyszłość z kochankiem Samem (John Gavin), jednak długi mężczyzny uniemożliwiają parze ustabilizowanie wspólnego życia. Zdesperowana kobieta kradnie firmowe pieniądze i ucieka, zmierzając do nieświadomego jej przestępstwa partnera. Dręczona wyrzutami sumienia i zmuszona trudnymi warunkami pogodowymi zatrzymuje się w oddalonym od głównej drogi motelu Bates. Przybytkiem zarządza nieśmiały i „zdominowany” przez matkę Norman (w tej roli balansujący na granicach sprzecznych osobowości Anthony Perkins). W nocy biorąca prysznic Marion zostaje zasztyletowana. Śladem tajemnic i zaginionej podąża jej siostra Lila (Vera Miles), Sam oraz prywatny detektyw (Martin Balsam).

Mistrzowski suspens idzie tu ramię w ramię z burzącym strefę komfortu widzów zaskoczeniem osiągającym kulminację w intensywnej scenie zabójstwa pod prysznicem. Czarno-białe kadry zastępują efekty gore, nadając filmowym zbrodniom wysublimowanego tonu i pozwalając działać wyobraźni odbiorców. Efekt nie byłby tak porażający, gdyby nie przenikliwa muzyka skrzypiec kompozytora Bernarda Herrmanna. Hitchcock buduje strach o wymiarze psychologicznym, demaskując zło w najczystszej postaci kryjące się w meandrach zaburzonego umysłu. „We All Go a Little Mad Sometimes” („Wszyscy czasem popadamy nieco w obłęd”) – przypomina z ekranu uśmiechnięty Norman Bates.

Paula Apanowicz

EN
In the 1950s, American society was shocked by the brutal crimes of Ed Gein – the Butcher of Plainfield – guilty of murdering at least two women. The dark portrait of a grave-robbing scavenger and a psychopath overly connected to his toxic mother, who created everyday items from human remains, fascinated writer Robert Bloch – author of the novel PSYCHO. The exquisite vision of screen macabre inspired by Alfred Hitchcock’s reading gave cinema one of the greatest thrillers in history and the foundation for the slasher genre.

Secretary Marion Crane (Janet Leigh) longs to cement a future with her lover Sam (John Gavin), but the man’s debts prevent the couple from stabilising their life together. Desperate, she steals company money and flees, heading towards her unaware partner. Tormented by remorse and forced by the harsh weather conditions, she stays at the Bates Motel, away from the main road. The place is managed by Norman (played by Anthony Perkins), who is shy and dominated by his mother. During the night, while taking a shower, Marion is stabbed to death. Her disappearance and mysterious circumstances are pursued by her sister Lila (Vera Miles), Sam, and a private detective (Martin Balsam).

Here, masterful suspense goes hand in hand with a surprise that shatters and pushes the audience out of their comfort zone, culminating in an intense shower murder scene. Instead of gory effects, the film employs black-and-white frames to give the crimes a more subtle tone, allowing the audience’s imagination to run wild. The effect would not be so striking if it were not for the penetrating violin music of composer Bernard Herrmann. Hitchcock builds fear with a psychological dimension, exposing evil in its purest form lurking within the complexities of a disturbed mind.  ‘We All Go a Little Mad Sometimes‘ – reminds the smiling Norman Bates on screen.

Głos prasy

Jeden z najlepszych thrillerów jaki powstał kiedykolwiek, ale i dzieło całkowicie ostateczne
Panteon

Zwiastun

Nagrody
Oscar 1961
Najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepsza dekoracja oraz najlepsze zdjęcia
Złote Globy 1961
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Edgar Allan Poe Awards 1961
Najlepszy film

Kadry

Jeszcze dziś

Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 12:00 SALA 1 Konkurs pełnometrażowy - Boys Go to Jupiter Nastolatek z przedmieść Florydy desperacko stara się zdobyć 5 000 dolarów w tej onirycznej i surrealistycznej animowanej opowieści o dorastaniu.
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 12:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs pełnometrażowy - Olivia & the Clouds Olivia & the Clouds to surrealistyczna opowieść badająca złożoność miłości. Śledzimy historie Olivii, Ramóna, Bárbary i Mauricio, którzy są ze sobą powiązani, nie potrafiąc...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 12:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs pełnometrażowy - Olivia & the Clouds Olivia & the Clouds to surrealistyczna opowieść badająca złożoność miłości. Śledzimy historie Olivii, Ramóna, Bárbary i Mauricio, którzy są ze sobą powiązani, nie potrafiąc...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 12:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych: set IV - Wzrok Te filmy mocno zadziałają na Wasz zmysł wzroku. Wprowadzą go też w ślepy zaułek –razem z bohaterami zobaczycie to, czego się nie spodziewaliście. Pokaz udowodni, że animacja pot...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs pełnometrażowy - Papercuts: My Life as an Indie Animator Papercuts to animowane wspomnienia skupiające się na licznych trudach i wyzwaniach życia poświęconego sztuce. Przez ponad dwie dekady Eric Power pracował jako niezależny animato...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych: set V - Słuch Od folklorystycznej abstrakcji przez ręcznie drukowany film po obrazy rezonansu magnetycznego. Filmy zaprezentują kilka krajobrazów – zarówno powojennych i pochorobowych, jak ty...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Mike Hollingsworth - Bojack Horseman Specjalny pokaz trzech odcinków BoJack Horsemana, najbardziej rozpoznawalnego serialu animowanego dla dorosłych platformy Netflix.
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Mike Hollingsworth - Bojack Horseman Specjalny pokaz trzech odcinków BoJack Horsemana, najbardziej rozpoznawalnego serialu animowanego dla dorosłych platformy Netflix.
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 15:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych: set VI - Szósty zmysł Bohaterom pokazu przydałoby się szósty zmysł, aby przewidzieć konsekwencje ich decyzji. Często niosą one za sobą nie tylko zmiany indywidualne, ale i globalne. Wiele z zaprezent...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Współczesna animacja kobiet Azji Centralnej "Because I am a girl" Współczesna animacja kobiet Azji Centralnej „Because I am a girl”, kurator: Dante Rustov
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 16:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs Polskich Filmów Animowanych - Set I Z jednej strony energia i siła, z drugiej – delikatność i niedopowiedzenia. Pokaz ten składa się ze skrajności, które łączą przede wszystkim trzy tematy – kobiecość, relacje rod...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Masterclass - Yoshimi Itazu Spotkanie masterclass, którego gościem będzie Yoshimi Itazu.
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kryształy Anime - All You Need is Kill Uwięzieni w pętli czasowej po inwazji obcych, dziewczyna i chłopiec spotykają się przypadkiem. To spotkanie może odmienić los niekończącej się bitwy. Przygotujcie się na zapiera...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 In the Know Po pokazie odbędzie się rozmowa (online) z Zachem Woodsem i Brandonem Gardnerem. Maraton komediowego serialu dla dorosłych, zrealizowanego w technice animacji lalkowej, opowiada...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 18:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs Polskich Filmów Animowanych - Set III Bohaterowie pokazu często czują się niepewnie, są niezdecydowani i zmuszeni do pożegnań. Wśród filmów znalazły się są propozycje dla młodszych widzów lub o opowiadające o dzieci...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Total Refusal Robin Klengel i Michael Stumpf, dwójka reprezentantów kolektywu, będą gośćmi spotkania.
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 20:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Konkurs Polskich Filmów Animowanych - Set II Historie o poszukiwaniu bliskości, godzeniu się ze stratą i stawianiu czoła wyzwaniom. Miłość pojawia się tutaj w różnych odsłonach: subtelnej, zakazanej, toksycznej i humorysty...
Kadr z animacji granej podczas 18 edycji festiwalu Animator. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Adult Swim Przedstawia Pokaz najnowszych i najciekawszych animowanych seriali dla dorosłych Adult Swim, w tym premierowe odcinki jeszcze nieprezentowane publiczności.
Gramy!
Nausicaä z Doliny Wiatru
reż. Hayao Miyazaki
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące