Psychoza – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Psycho

Psychoza

Psychoza - okładka
reż. Alfred Hitchcock
USA
1960
109’
Psychoza - okładka

W latach 50. XX wieku amerykańskim społeczeństwem wstrząsnęły brutalne zbrodnie Eda Geina – „rzeźnika z Plainfield” winnego zabójstwa co najmniej dwóch kobiet. Mroczny portret hieny cmentarnej i zbyt blisko związanego z toksyczną matką psychopaty, który tworzył przedmioty codziennego użytku z ludzkich szczątków, wzbudził fascynację pisarza Roberta Blocha – autora powieści PSYCHOZA. Kunsztowna wizja ekranowej makabry zainspirowanego lekturą Alfreda Hitchcocka dała X muzie jeden z najwybitniejszych dreszczowców w historii kina i podwaliny slashera.

Sekretarka Marion Crane (Janet Leigh) pragnie związać przyszłość z kochankiem Samem (John Gavin), jednak długi mężczyzny uniemożliwiają parze ustabilizowanie wspólnego życia. Zdesperowana kobieta kradnie firmowe pieniądze i ucieka, zmierzając do nieświadomego jej przestępstwa partnera. Dręczona wyrzutami sumienia i zmuszona trudnymi warunkami pogodowymi zatrzymuje się w oddalonym od głównej drogi motelu Bates. Przybytkiem zarządza nieśmiały i „zdominowany” przez matkę Norman (w tej roli balansujący na granicach sprzecznych osobowości Anthony Perkins). W nocy biorąca prysznic Marion zostaje zasztyletowana. Śladem tajemnic i zaginionej podąża jej siostra Lila (Vera Miles), Sam oraz prywatny detektyw (Martin Balsam).

Mistrzowski suspens idzie tu ramię w ramię z burzącym strefę komfortu widzów zaskoczeniem osiągającym kulminację w intensywnej scenie zabójstwa pod prysznicem. Czarno-białe kadry zastępują efekty gore, nadając filmowym zbrodniom wysublimowanego tonu i pozwalając działać wyobraźni odbiorców. Efekt nie byłby tak porażający, gdyby nie przenikliwa muzyka skrzypiec kompozytora Bernarda Herrmanna. Hitchcock buduje strach o wymiarze psychologicznym, demaskując zło w najczystszej postaci kryjące się w meandrach zaburzonego umysłu. „We All Go a Little Mad Sometimes” („Wszyscy czasem popadamy nieco w obłęd”) – przypomina z ekranu uśmiechnięty Norman Bates.

Paula Apanowicz

EN
In the 1950s, American society was shocked by the brutal crimes of Ed Gein – the Butcher of Plainfield – guilty of murdering at least two women. The dark portrait of a grave-robbing scavenger and a psychopath overly connected to his toxic mother, who created everyday items from human remains, fascinated writer Robert Bloch – author of the novel PSYCHO. The exquisite vision of screen macabre inspired by Alfred Hitchcock’s reading gave cinema one of the greatest thrillers in history and the foundation for the slasher genre.

Secretary Marion Crane (Janet Leigh) longs to cement a future with her lover Sam (John Gavin), but the man’s debts prevent the couple from stabilising their life together. Desperate, she steals company money and flees, heading towards her unaware partner. Tormented by remorse and forced by the harsh weather conditions, she stays at the Bates Motel, away from the main road. The place is managed by Norman (played by Anthony Perkins), who is shy and dominated by his mother. During the night, while taking a shower, Marion is stabbed to death. Her disappearance and mysterious circumstances are pursued by her sister Lila (Vera Miles), Sam, and a private detective (Martin Balsam).

Here, masterful suspense goes hand in hand with a surprise that shatters and pushes the audience out of their comfort zone, culminating in an intense shower murder scene. Instead of gory effects, the film employs black-and-white frames to give the crimes a more subtle tone, allowing the audience’s imagination to run wild. The effect would not be so striking if it were not for the penetrating violin music of composer Bernard Herrmann. Hitchcock builds fear with a psychological dimension, exposing evil in its purest form lurking within the complexities of a disturbed mind.  ‘We All Go a Little Mad Sometimes‘ – reminds the smiling Norman Bates on screen.

Głos prasy

Jeden z najlepszych thrillerów jaki powstał kiedykolwiek, ale i dzieło całkowicie ostateczne
Panteon

Zwiastun

Nagrody
Oscar 1961
Najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepsza dekoracja oraz najlepsze zdjęcia
Złote Globy 1961
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Edgar Allan Poe Awards 1961
Najlepszy film

Kadry

Jeszcze dziś

Kadr z baru, dwójka mężczyzn przy stoliku z alkoholem i papierosami. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Queer Odurzające, hipnotyczne kino o poszukiwaniu raju na ziemi, miłosnym głodzie i erotycznej obsesji.
Kadr z animacji, chłopak podlewa roślinę na wyschniętej ziemi. 14:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Królestwo Kensuke Michael wraz z psem Stellą trafia na egzotyczną bezludną wyspę… no, może nie do końca bezludną. Wśród palm, dzikich zwierząt i pnączy żyje tubylec, który otwiera przed nim piękn...
Kadr z bajki, scena z łazienki i zbliżenie na pralkę robiącą pranie. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Niesamowite przygody skarpetek Nie każda zgubiona skarpetka wpada pod łóżko lub kanapę. Niektóre prowadzą zaskakujące życie – podróżują w czasie, trafiają na biegun północny albo nawet do Hollywood. Ich niesa...
Młody chłopak z bronią w ręku. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Operacja Maldoror Bazująca na prawdziwej historii, która wstrząsnęła Belgią w latach 90, Operacja Maldoror to doceniony thriller policyjny przywołujący na myśl najlepsze produkcje tego gatunku.
Młoda dziewczyna a za nią dwie kobiety. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Nasienie świętej figi Nowa posada oraz awans społeczny powodują, że przykładny mąż i ojciec dwóch córek sprowadza na swoją rodzinę śmiertelne niebezpieczeństwo.
Komentator sportowy przy pracy. 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 September 5 September 5 ukazuje decydujący moment, który na zawsze zmienił przekaz medialny i do dziś ma wpływ na wiadomości na żywo.
Grupa młodych ludzi imprezujących w basenie. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Anora Anora to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka  Ivana, syna rosyjskiego oligarchy.
Trójka mężczyzn w podróży samochodem. 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatnia podróż Film jest pełen wzruszających momentów. The Last Journey jest też hołdem dla nauczycieli i potwierdzenie tego, jak inspirujący i niezapomniani mogą być w naszym życiu.
Para przy biurku podczas pracy nad dokumentami. 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 The Brutalist Architekt László Toth i jego żona Erzsébet emigrują z Europy do Ameryki. W Stanach mężczyzna otrzymuje wyjątkowo intratne zlecenie.
Mężczyzna na dworze podczas dużego mrozu. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Mickey 17 Niezapowiadający się na bohatera Mickey nieoczekiwanie podejmuje się wyjątkowej pracy. Jego pracodawca żąda bowiem ostatecznego poświęcenia. Mickey musi umrzeć, żeby zarobić.
Kobieta na tle urokliwych widoków Neapolu. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bogini Partenope Porywająca wizualnym pięknem i urzekająca nastrojem, oda do życia, miłości, wolności i niepowtarzalnego Neapolu.
Gramy!
Queer
reż. Luca Guadagnino
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące