Moja piękna pralnia – Kino Muza
Wiemy, co gramy
My Beautiful Laundrette

Moja piękna pralnia

Moja piękna pralnia - okładka
reż. Stephen Frears
Wielka Brytania
1985
97’
Moja piękna pralnia - okładka

Romans Omara, Londyńczyka pakistańskiego pochodzenia (który ma dowieść swej przedsiębiorczości, wyciągając z ruiny jedną z rodzinnych pralni samoobsługowych) i jego kumpla z dzieciństwa, Johnny’ego, dumnego ze swego białego koloru skóry ulicznika sympatyzującego z Frontem Narodowym. A wszystko to na tle ponurej rzeczywistości głębokiego Thatcheryzmu, kiedy rasizm, homofobia i klasizm miały się doskonale. MOJA PIĘKNA PRALNIA to wspólne dzieło reżysera – młodego Stephena Frearsa, który za chwilę miał się stać jednym z najważniejszych brytyjskich filmowców, oraz Hanifa Kureishi, scenarzysty, wówczas u progu wielkiej literackiej kariery. To film przełomowy także dla Daniela Day-Lewisa, wcielającego się w rolę Johnny’ego.

Frears i Kureishi nie boją się kontrowersji. Odwracają zwyczajowy porządek kojarzony z latami 80.: tu przedsiębiorczość jest reprezentowana przez dynamicznych Pakistańczyków, nie angielską klasę średnią. Biali Anglicy zostają natomiast ukazani jako underclass, wyładowująca swoje frustracje w agresji i ulicznych bójkach. Subwersywność filmu idzie dalej, bezlitośnie punktując wszystkie (nawet te pozytywne) stereotypy w postrzeganiu każdej z prezentowanych grup. Bawiąc się konwencją komedii i zgrzebnego realizmu społecznego, twórcy stworzyli dzieło radykalne w swej wymowie, nie oszczędzające nikogo. Jego głównym tematem jest kwestia tożsamości i jej nieoczywistości. Celem – rozbicie sztywnych wyobrażeń oraz pokazanie politycznego wymiaru Inności.

Karolina Kosińska

EN
The romance between Omar, a Londoner of Pakistani descent (who has to prove his entrepreneurial spirit by pulling one of his family’s self-service laundries out of ruin) and his childhood pal Johnny, a proudly white streetwalker sympathetic to the National Front. And all of this set against the grim reality of deep Thatcherism, when racism, homophobia and classism were perfectly fine.

MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE  is a collaborative effort between the director, a young Stephen Frears, who was about to become one of Britain’s most significant filmmakers, and Hanif Kureishi, a screenwriter then on the threshold of a major literary career. It is a landmark film, especially for Daniel Day-Lewis, who portrays the character of Johnny.

Frears and Kureishi are not afraid of controversy. They reverse the usual order associated with the 1980s: here, entrepreneurship is represented by dynamic Pakistanis, not the English middle class. The white English are instead portrayed as underclass, venting their frustrations in aggression and street brawls. The film’s subversiveness goes further, mercilessly scoring all (even the positive ones) stereotypes in the perception of each group presented. Playing with the conventions of comedy and gritty social realism, the filmmakers have created a work that is radical in its message and spares no one. Its main theme revolves around the complexity of identity and its ambiguity, aiming to dismantle rigid perceptions and reveal the political dimension of Otherness.

Nagrody
Evening Standard British Film Awards 1986
Najlepszy film

Kadry

Jeszcze dziś

Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 13:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Słowo daję Śledzimy losy pięciu uczestników jednego z największych konkursów wystąpień publicznych, w którym rywalizowali kiedyś Oprah Winfrey czy Brad Pitt.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 13:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Słowo daję Śledzimy losy pięciu uczestników jednego z największych konkursów wystąpień publicznych, w którym rywalizowali kiedyś Oprah Winfrey czy Brad Pitt.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Yalla Parkour Mieszkająca w USA reżyserka Areeb Zuaiter powraca do Strefy Gazy, skąd pochodziła jej matka, żeby poznać środowisko fanów parkoura zaraz przed wydarzeniami z 7 października 2023...
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 2000 metrów do Andrijiwki Nowy film zdobywcy Oscara Mstyslava Chernova opowiada o walce o miejscowość Andrijiwka podczas kontrofensywy ukraińskiej z 2023 roku z perspektywy kamer zamontowanych na hełmach...
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 2000 metrów do Andrijiwki Nowy film zdobywcy Oscara Mstyslava Chernova opowiada o walce o miejscowość Andrijiwka podczas kontrofensywy ukraińskiej z 2023 roku z perspektywy kamer zamontowanych na hełmach...
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Listy z Wilczej Czuły i pełne humoru portret Polski z perspektywy warszawskiej ulicy Wilczej pokazany oczami Arjuna, który przyjechał tu z Indii przed dekadą.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 18:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Yintah Film jest zapisem walki pomiędzy ludem Wet’suwet’en a władzami Kanady, które chcą przejąć ich terytorium i pozwolić gigantom z branży paliw kopalnych na budowę rurociągów.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 18:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Yintah Film jest zapisem walki pomiędzy ludem Wet’suwet’en a władzami Kanady, które chcą przejąć ich terytorium i pozwolić gigantom z branży paliw kopalnych na budowę rurociągów.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Baby Doe Film pokazuje skomplikowaną sprawę Gail Ritchey, która 30 lat temu porzuciła noworodka w lesie zaraz po porodzie. Co się wtedy wydarzyło i dlaczego do tego doszło?
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Baby Doe Film pokazuje skomplikowaną sprawę Gail Ritchey, która 30 lat temu porzuciła noworodka w lesie zaraz po porodzie. Co się wtedy wydarzyło i dlaczego do tego doszło?
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 One to One: John i Yoko Film zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971–1972 przez 18 miesięcy mieszkali...
Gramy!
Zapaleńcy. Historia polskiego filmu animowanego
reż. Marcin Giżycki, Jacek Knopp, Michał Mróz