Moja piękna pralnia – Kino Muza
Wiemy, co gramy
My Beautiful Laundrette

Moja piękna pralnia

Moja piękna pralnia - okładka
reż. Stephen Frears
Wielka Brytania
1985
97’
Moja piękna pralnia - okładka

Romans Omara, Londyńczyka pakistańskiego pochodzenia (który ma dowieść swej przedsiębiorczości, wyciągając z ruiny jedną z rodzinnych pralni samoobsługowych) i jego kumpla z dzieciństwa, Johnny’ego, dumnego ze swego białego koloru skóry ulicznika sympatyzującego z Frontem Narodowym. A wszystko to na tle ponurej rzeczywistości głębokiego Thatcheryzmu, kiedy rasizm, homofobia i klasizm miały się doskonale. MOJA PIĘKNA PRALNIA to wspólne dzieło reżysera – młodego Stephena Frearsa, który za chwilę miał się stać jednym z najważniejszych brytyjskich filmowców, oraz Hanifa Kureishi, scenarzysty, wówczas u progu wielkiej literackiej kariery. To film przełomowy także dla Daniela Day-Lewisa, wcielającego się w rolę Johnny’ego.

Frears i Kureishi nie boją się kontrowersji. Odwracają zwyczajowy porządek kojarzony z latami 80.: tu przedsiębiorczość jest reprezentowana przez dynamicznych Pakistańczyków, nie angielską klasę średnią. Biali Anglicy zostają natomiast ukazani jako underclass, wyładowująca swoje frustracje w agresji i ulicznych bójkach. Subwersywność filmu idzie dalej, bezlitośnie punktując wszystkie (nawet te pozytywne) stereotypy w postrzeganiu każdej z prezentowanych grup. Bawiąc się konwencją komedii i zgrzebnego realizmu społecznego, twórcy stworzyli dzieło radykalne w swej wymowie, nie oszczędzające nikogo. Jego głównym tematem jest kwestia tożsamości i jej nieoczywistości. Celem – rozbicie sztywnych wyobrażeń oraz pokazanie politycznego wymiaru Inności.

Karolina Kosińska

EN
The romance between Omar, a Londoner of Pakistani descent (who has to prove his entrepreneurial spirit by pulling one of his family’s self-service laundries out of ruin) and his childhood pal Johnny, a proudly white streetwalker sympathetic to the National Front. And all of this set against the grim reality of deep Thatcherism, when racism, homophobia and classism were perfectly fine.

MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE  is a collaborative effort between the director, a young Stephen Frears, who was about to become one of Britain’s most significant filmmakers, and Hanif Kureishi, a screenwriter then on the threshold of a major literary career. It is a landmark film, especially for Daniel Day-Lewis, who portrays the character of Johnny.

Frears and Kureishi are not afraid of controversy. They reverse the usual order associated with the 1980s: here, entrepreneurship is represented by dynamic Pakistanis, not the English middle class. The white English are instead portrayed as underclass, venting their frustrations in aggression and street brawls. The film’s subversiveness goes further, mercilessly scoring all (even the positive ones) stereotypes in the perception of each group presented. Playing with the conventions of comedy and gritty social realism, the filmmakers have created a work that is radical in its message and spares no one. Its main theme revolves around the complexity of identity and its ambiguity, aiming to dismantle rigid perceptions and reveal the political dimension of Otherness.

Nagrody
Evening Standard British Film Awards 1986
Najlepszy film

Kadry

Jeszcze dziś

Zbliżenie na kobietę w okularach. 13:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Maria Callas Primadonna stulecia, najsłynniejsza śpiewaczka operowa świata. To zahaczający o najważniejsze momenty w życiu diwy film o wielkich miłościach: do mężczyzn, do kariery, do śpiewu.
Młoda kobieta w klubie nocnym. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Emilia Pérez Kipiący energią, baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille.
Komentator sportowy przy pracy. 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 September 5 September 5 ukazuje decydujący moment, który na zawsze zmienił przekaz medialny i do dziś ma wpływ na wiadomości na żywo.
Portret rodziny na słonecznej plaży. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 I'm Still Here Akcja filmu ma miejsce w Rio de Janeiro na początku lat 70-tych podczas dyktatury wojskowej.
Para przy biurku podczas pracy nad dokumentami. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 The Brutalist Architekt László Toth i jego żona Erzsébet emigrują z Europy do Ameryki. W Stanach mężczyzna otrzymuje wyjątkowo intratne zlecenie.
Kadr z animacji przedstawia czarnego kota w towarzystwie psa i mewy. 17:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Flow To ciepła, poruszająca historia zarówno dla starszej, jak i młodszej widowni.
Dwie kobiety przechadzające się po cmentarzu. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Nosferatu Gotycka opowieść o obsesji nawiedzonej, młodej kobiety a przerażającym, zauroczonym nią wampirem.
Drugi akt - kadr 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Drugi akt Najnowszy projekt Quentina Dupieux, którym otworzył ostatni festiwal Cannes, stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na sztukę filmową. A tak...
Młoda dziewczyna a za nią dwie kobiety. 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Nasienie świętej figi Nowa posada oraz awans społeczny powodują, że przykładny mąż i ojciec dwóch córek sprowadza na swoją rodzinę śmiertelne niebezpieczeństwo.
Kadr z baru, dwójka mężczyzn przy stoliku z alkoholem i papierosami. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Queer Odurzające, hipnotyczne kino o poszukiwaniu raju na ziemi, miłosnym głodzie i erotycznej obsesji.
Grupa młodych ludzi imprezujących w basenie. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Anora Anora to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka  Ivana, syna rosyjskiego oligarchy.
Gramy!
The Outrun
reż. Nora Fingscheidt
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące