Kobieta-wąż – Kino Muza
Wiemy, co gramy
The Reptile

Kobieta-wąż

Kobieta-wąż - okładka
reż. John Gilling
Wielka Brytania
1966
91’
Kobieta-wąż - okładka

Żaden szanujący się przegląd brytyjskiego kina gatunkowego nie mógłby się obejść bez przynajmniej jednego filmu ze studia Hammer. Dzięki żywiołowym, nakręconym w kolorze ekranizacjom powieści Mary Shelley i Brama Stokera (a później ich licznym sequelom) londyńskie studio zawładnęło wyspiarskim filmem grozy na blisko dwie dekady. W popkulturze na zawsze pozostały przede wszystkim filmy o Drakuli i monstrum Frankensteina (w których główne role prawie zawsze odgrywali Christopher Lee i Peter Cushing), ale sukcesy finansowe pozwalały włodarzom Hammera na eksperymenty.

Jednym z nich była właśnie KOBIETA-WĄŻ – stylowy horror o młodej parze, która w XIX wieku wprowadza się do odziedziczonego domku na kornwalijskiej wsi. Szybko okazuje się, że miejscowi nie są zbyt przyjaźnie nastawieni do obcych, bo wieś dręczy plaga morderstw, z którymi coś wspólnego może mieć tajemniczy doktor Fraklyn mieszkający na uboczu z urodziwą córką.

To właśnie ona zawładnęła wyobraźnią jednego z najbardziej legendarnych polskich radiowców i tłumaczy, Tomasza Beksińskiego. KOBIETA-WĄŻ była jedynym horrorem wytwórni Hammer, który trafił do polskich kin w czasach PRL-u, a jedenastoletni Beksiński tak przeraził się podczas seansu, że porównywał do filmu wszystkie później oglądane horrory. Jacqueline Pearce, wcielająca się w tytułową kreaturę brunetka o głębokich, zielonych oczach, stała się natomiast dla niego ideałem kobiecego piękna, którego szukał aż do dnia swojej śmierci.

Grzegorz Fortuna

EN
No respectable overview of British genre cinema would be complete without at least one film from Hammer Studios. With their vibrant, colour adaptations of the works of Mary Shelley and Bram Stoker (and their numerous sequels), the London-based studio dominated the British horror film scene for nearly two decades. The films featuring Dracula and Frankenstein’s monster, often starring Christopher Lee and Peter Cushing, have left a lasting mark on pop culture. However, Hammer’s financial successes allowed them to experiment with different narratives.

One such experiment was THE REPTILE —a stylish horror film about a young couple who move into an inherited cottage in the Cornish countryside in the 19th century. They quickly discover that the locals are not particularly welcoming, as the village is plagued by a series of murders potentially linked to the mysterious Doctor Fraklyn, who lives on the outskirts with his beautiful daughter.

It was this film that captivated the imagination of one of Poland’s most legendary radio broadcasters and translators, Tomasz Beksiński. THE REPTILE  was the only Hammer horror to be screened in Polish cinemas during the communist era, and an eleven-year-old Beksiński was so terrified during the screening that he compared every horror film he watched afterwards to it. Jacqueline Pearce, who portrayed the titular creature—a brunette with deep green eyes—became for him the epitome of feminine beauty, a standard he sought until the day he died.

Kadry

Jeszcze dziś

Dziewczyna przy pracy z maszyną do szycia. 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Dziewczyna z igłą Młoda dziewczyna zachodzi w niechcianą ciążę. Wkrótce poznaje Dagmar, która pomaga kobietom mierzącym się z podobnym problemem.
Para przy biurku podczas pracy nad dokumentami. 15:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 The Brutalist Architekt László Toth i jego żona Erzsébet emigrują z Europy do Ameryki. W Stanach mężczyzna otrzymuje wyjątkowo intratne zlecenie.
Kadr z animacji przedstawia czarnego kota w towarzystwie psa i mewy. 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Flow To ciepła, poruszająca historia zarówno dla starszej, jak i młodszej widowni.
Południca - kadr 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Południca Berlin lat 20. przyciągał niezwykłym klimatem, rozmachem i dwuznaczną sławą, ale też możliwościami, jakie oferował swoim mieszkańcom. Pochodząca z prowincjonalnego Budziszyna He...
The Outrun - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 The Outrun Ekranizacja głośnej powieści Amy Liptrot to historia Rony, która sięga dna, żeby móc się od niego odbić. To przejmujące studium alkoholizmu z wybitną rolą Saoirse Ronan.
Para przy biurku podczas pracy nad dokumentami. 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 The Brutalist Architekt László Toth i jego żona Erzsébet emigrują z Europy do Ameryki. W Stanach mężczyzna otrzymuje wyjątkowo intratne zlecenie.
Grupa młodych ludzi imprezujących w basenie. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Anora Anora to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka  Ivana, syna rosyjskiego oligarchy.
Rozmowa dwóch chłopaków. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sebastian Przejmująca historia o akceptacji i odkrywaniu siebie, z głębokim portretem postaci i autentycznym spojrzeniem na queerową rzeczywistość.
Gramy!
Poranek rodzinny | FILONEK BEZOGONEK
reż. Christian Ryltenius
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące