Blok 3. Filmy krótkometrażowe – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Blok 3. Filmy krótkometrażowe

Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych.

99’
Oficjalny plakat 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych.

Dobranoc, Panie Stalinie (Goodnight, Mister Stalin)
Wlk. Brytania, Gruzja, 2024, 20 min
Reżyseria: Benjamin Kodboel
Dzieli je wszystko, łączy jedno – Józef Stalin. Obie pochodzą z miasta Gori w Gruzji, gdzie urodził się dyktator. Podczas gdy Nasi wspomina go jako wspaniałego człowieka, dla jej adoptowanej wnuczki Zhany jest jednym z największych zbrodniarzy w historii. Zhana, chociaż jest aktywistką walczącą z rosnącą w siłę imperialistyczną narracją współczesnej Rosji, zabiera Nasi w miejsce, gdzie są składowane resztki po pomniku dyktatora, żeby mogła się z nim pożegnać.

Nemo 1
Kanada, 2024, 12 min
Reżyseria: Albéric Aurtenèche
Na wybrzeżu Chittagong w Bangladeszu statek towarowy NEMO 1 spoczywa na plaży wśród setek innych wraków. Tutaj stalowe giganty są poddawane powolnemu recyklingowi. W tym miejscu, jak w soczewce, odbijają się ludzkie marzenia o wielkości i gorzka prawda o tym, jaki jest koszt wygody Zachodu. Z jednej strony cierpi na niej natura, zanieczyszczana przez tysiące ton złomu składowanego na plaży. Z drugiej strony, mieszkańcy Bangladeszu, którzy z powodu braku odpowiednich zabezpieczeń i złych warunków pracy tracą zdrowie na cmentarzysku statków.

Co dalej? (Afterwards)
Kanada, 2024, 25 min
Reżyseria: Romane Garant Chartrand
Co dzieje się za drzwiami pięknych domów w bogatej dzielnicy? W filmie poznajemy kobiety, które doświadczały przemocy i znalazły w sobie siłę, żeby odejść od swoich agresywnych partnerów i zacząć bezpieczne oraz niezależne życie. Znajdują się w ośrodku, który pozwala im stanąć na nogi. W terapeutycznym kręgu odzyskują godność, siłę do działania i tworzą plany na przyszłość. To pełny siostrzanej siły i empatii chór głosów, który burzy mury milczenie, jakim nadal otoczony jest temat przemocy domowej.

Zakaz (The Ban)
Irlandia, Wlk. Brytania, 2024, 27 min
Reżyseria: Roisin Agnew
W czasie konfliktu w Irlandii Północnej rząd brytyjski, powołując się na zagrożenie płynące z terroryzmu, zakazał używania w mediach głosów członków IRA. Nikt jednak nie miał zamiaru naprawdę przestrzegać zakazu, więc zaczęto zatrudniać aktorów, żeby dubbingowali osoby objęte zakazem. Korzystając z niepublikowanych nagrań archiwalnych i współczesnych wywiadów z kluczowymi postaciami, takimi jak Gerry Adams i Stephen Rea, film zwraca uwagę na znaczenie głosu w polityce i nasuwa oczywiste porównania do współczesności.

Czy Ty mnie słyszysz? (Can You Hear Me?)
Polska, 2024, 15 min
Reżyseria: Anastazja Naumenko
Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Różne postrzeganie technologii staje się punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych i dawno zapomnianych wątków rodzinnych. Skomplikowana nawigacja po mediach społecznościowych odzwierciedla nie mniej trudną drogę do komunikacji. Podczas nauki bohaterki dowiadują się dużo o sobie nawzajem, ale czy odzyskana za pomocą Zooma bliskość będzie miała decydujący wpływ na dalszą relację między dwiema dorosłymi kobietami?

Kadry

Gramy!
Inu-oh
reż. Masaaki Yuasa
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące