Benedetta – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Benedetta

Benedetta - okładka
reż. Paul Verhoeven
Francja
2021
131’
Benedetta - okładka

Wybuchowa mieszanka historycznej opowieści, erotycznego thrillera i kina religijnego feminizmu.

Koniec XVII wieku to czas, gdy ludność w Europie dziesiątkowana była przez szalejącą epidemię. Zamożna rodzina młodej Benedetty Carlini, ujawniającej niespotykane talenty od najwcześniejszych lat, postanawia zawierzyć córkę Bogu. Trafia ona pod skrzydła siostry przeoryszy jednego z toskańskich klasztorów. Dziewczynka szybko wywołuje w nowym miejscu poruszenie, gdy podczas modlitwy w niewytłumaczalny sposób upada na nią figura Matki Boskiej.

Po osiemnastu latach rola Benedetty (Virginie Efira) w klasztorze jest już zupełnie inna. Kobieta, regularnie doświadczająca mistycznych wizji, zaczyna być świadoma swojej siły i wpływu, jaki ma na otoczenie. Z jednej strony rywalizuje o władzę ze swoją przełożoną (Charlotte Rampling), z drugiej wdaje się w płomienny romans. Obiektem westchnień bohaterki jest pochodząca z nizin społecznych Bartolomea (Daphné Patakia), która w klasztorze znalazła bezpieczną przystań. Rosnące wpływy Benedetty przysparzają jej również wrogów, i to na samych szczytach religijnej hierarchii.

Po Nagim instynkcie (1992), Showgirls (1995) czy Elle (2016) holenderski reżyser Paul Verhoeven po raz kolejny udowadnia, że jest specjalistą nie tylko od filmowego gatunku, ale i kontrowersji. Tym razem odważnie łączy historyczną, pełną politycznych podtekstów opowieść z erotycznym thrillerem i kinem feministycznym. Umiejętnie posługuje się estetyką kiczu, satyrą, tworząc jeden z najodważniejszych filmów roku.

Głos prasy

Wyrafinowany, żywy i bardzo zabawny dramat, który równoważy sceny zakulisowej polityki z sekwencjami dzikiego, religijnego szaleństwa
BBC.com
Verhoeven po raz kolejny wciska wszystkie guziki – podnieca, prowokuje, obraża
Deadline Hollywood Daily
Film pokazuje – z przerażeniem, ale też podziwem – szamotaninę ludzi wymachujących swoją wiarą i wyobrażoną mocą jak orężem przed zbliżającym się końcem
Vanity Fair

Zwiastun

Jeszcze dziś

Kadr z baru, dwójka mężczyzn przy stoliku z alkoholem i papierosami. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Queer Odurzające, hipnotyczne kino o poszukiwaniu raju na ziemi, miłosnym głodzie i erotycznej obsesji.
Grupa młodych ludzi imprezujących w basenie. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Anora Anora to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka  Ivana, syna rosyjskiego oligarchy.
Gramy!
Basia. Jestem w sam raz
reż. Marcin Wasilewski
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące