Animuza: The Best Of Etiuda&Anima 2022 – Konkurs Anima.Pl
Pokaz animacji nagrodzonych podczas zeszłorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima – jednego z najstarszych polskich festiwali konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata. W 2022 roku filmy Konkursu Filmów Polskich ANIMA.PL oceniało międzynarodowe Jury cenionych animatorek i animatorów: Mariusz Wilczyński, Daria Kopiec oraz Andrea Martignoni.
PROGRAM:
3 GENARRATIONS / 3 GENARRACJE, reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2021, 8’30” / Złoty Żmij – Grand Prix
Rodzi się dziecko. Córka staje się matką. Matka staje się babcią. Babcia…. ona po prostu chce umrzeć. Zmiana pokoleń. Członkowie rodziny muszą wejść w cudze buty, wstąpić w nowe role. Ale czyżby? Czy to jest po prostu krok, który się stawia, czy zaproszenie do dziwnego tańca pokoleń? Jeden krok do przodu, dwa kroki do tyłu, aby nie zamienić się we własną matkę.
HEADPRICKLES / SZCZYPIGŁÓWKI, reż. Katarzyna Miechowicz, Polska 2022, 8’20” / Srebrny Żmij
Jeżeli dręczą cię natrętne pytania, takie jak: „Co zapewnia zwycięstwo w konkursie kościotrupów?”, „Jaka ilość plastikowych woreczków jest optymalna do zapakowania jednego banana?” lub „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?”, „Dokąd idziemy?” – to świetnie! Szczypigłówki odpowiedzą na co najmniej jedno z nich. Film składa się ze zbioru kilkunastu animowanych fraszek połączonych motywem zapętlenia w absurdzie.
SLOW LIGHT / POWOLNE ŚWIATŁO, reż. Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski, Polska, Portugalia 2022, 10’59” / Brązowy Żmij i Nagroda publiczności
Niewidomy od urodzenia chłopiec niespodziewanie w wieku siedmiu lat dostrzega światło. Badanie wykazuje, że oczy chłopca są tak gęste, że światło, aby dotrzeć do siatkówki, a w konsekwencji obraz, aby dotrzeć do świadomości, potrzebuje siedmiu lat. Ta wada wzroku przekłada się na niedojrzałość człowieka, brak zrozumienia teraźniejszości i opóźnioną analizę dawno minionych wydarzeń. Człowiek nigdy nie jest dostatecznie dojrzały i wciąż tkwi w przeszłości. Film zrealizowany oryginalną techniką przedstawiającą dotykową realność teraźniejszości i przeszłość w animacji 2D.
THE VISIT / WIZYTA, reż. Mateusz Jarmulski, Polska 2021, 8’/ Wyróżnienie
Afrykański las tropikalny. Przez gęstwinę ucieka ciemna postać. Pokrzykiwania myśliwych narastają. Oczy ofiary błyszczą na ciemnej twarzy. Postać, a dokładniej szympansica, oddycha ciężko, uciekając przez dżunglę. Przestraszone zwierzę dociera do pięknej kolonialnej willi. Zaciekawiona szympansica wchodzi do środka. Opuszczając swoje naturalne środowisko, stanie przed ważnym wyborem. Wizyta to film, który zadaje pytanie o to, gdzie zaczyna się człowieczeństwo.
THIS IS NOT A BATH / TO NIE KĄPIEL, reż. Pola Włodarczyk, Polska 2022, 7’49” / Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej etiudy studenckiej
W pewnej kamienicy mieszkaniec najwyższego piętra po raz kolejny utrudnia życie swoim sąsiadom. Sąsiedzi są zmuszeni do reakcji na jego zachowanie.
DREAMBOOK 33 / SENNIK 33, reż. Weronika Michel, Polska 2021, 4’/ Wyróżnienie
Sennik 33 jest alfabetyczną podróżą poprzez transcendentalne światy snu, wspomnień oraz perypetie cienia. Przez cztery minuty autorka opowiada o własnych skojarzeniach z tłumaczeniami w powszechnym senniku i zaprasza widza do głębokiej immersji w świat jej fantazji w akompaniamencie dziwacznych uczuć, kolorów, pojęć i muzyki.
FORTRESS / TWIERDZA, reż. Sławek Zalewski, Polska 2021, 12’54” / Wyróżnienie
Władze ogłaszają stan oblężenia. Dowódcą zostaje niedowidzący staruszek. Zmanipulowani mieszkańcy ufają mu bezgranicznie. Miasto staje się zamkniętą twierdzą. Władze decydują się na oddanie strzału z armaty w kierunku wroga. Wybuch niszczy wszystko. Choć nie ma już nic, wszystko jest pod kontrolą. Twierdza staje się bezpowrotną przeszłością, ale demony czuwają…
DESSERT DACHSCHUND / DESEROWY JAMNIK, reż. Betina Bożek, Polska 2022, 7’20” / Wyróżnienie Jury studenckiego
Oryginalna i surrealistyczna opowieść o jamniku, który zamknięty w weselnym torcie ma przynieść szczęście młodej parze. Radosne usposobienie psa nadaje nastrój animacji, która w lekki i dowcipny sposób podejmuje uniwersalny i istotny w dzisiejszych czasach problem powierzchowności i rytualizmu w traktowaniu najważniejszych chwil w życiu.