Ekscentryczny? Kontrowersyjny? Jedno jest pewne, obok twórczości bohatera październikowego cyklu DKF nie można przejść obojętnie. Panie i Panowie: Lars von Trier! Urodzony 30 kwietnia 1956 roku w Kongens Lyngby w Danii. W dzieciństwie, jak sam wspomina, wolno mu było wszystko prócz uczuć, religii i radości. W latach 1976 – 1979 studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Kopenhaskim. Zaraz po tym w latach 1979 – 1982 studiował reżyserię filmową w National Film School of Denmark. Po takim wykształceniu niepokorny, młody reżyser zaczął tworzyć kino egzystencjalne, które odbiło się niemałym echem na świecie i odniosło ogromne sukcesy.
Zadebiutował filmem ELEMENT ZBRODNI (1984), od razu dostając nominację do Złotej Palmy w Cannes, co było początkiem deszczu nagród jakie zaczęły spływać, na prawie każde jego następne dzieło. Duński twórca jest laureatem ponad 100 nagród i około 200 nominacji na wszelkich festiwalach filmowych na całym świecie. Co więcej reżyser jest o jednym z dwóch ojców artystycznego manifestu Dogma 95, którego priorytetem było dążenie do jak największego realizmu w kinie. Sam Trier jednak nigdy się nie stosował do własnych zasad, nierzadko eksperymentując z formą, która odchodziła od dokumentalnej estetyki, którą Dogma 95 czciła.
Szerokiej publiczności na pewno jest znany z tak głośnych filmów jak ANTYCHRYST (2009), MELANCHOLIA (2011), czy NIMFOMANKA (2013). My przyjrzymy się jego wcześniejszej twórczości.
W październikowym cyklu pokażemy trzy niezwykle ciekawe formalnie filmy, będące portretami kobiet skazanych na ostracyzm społeczny. Na początek PRZEŁAMUJĄC FALE z debiutującą na wielkim ekranie Emily Watson, wcielającą się w bogobojną dziewczynę, która gotowa jest na upadek w imię miłości. Następnie przyjrzymy się Tańcząc w ciemnościach, jednemu z najbardziej nietypowych musicali, jakie kiedykolwiek w kinie powstały, z chwytającą za serce rolą Björk. Cykl skończymy filmem prawdopodobnie najbardziej intrygującym stylistycznie - DOGVILLE. Rozgrywający się w umownym miasteczku, przedstawia przejmującą historię kobiety wykorzystanej przez małą społeczność.
Zapraszamy do dyskusji o jednym z najbardziej nietuzinkowych europejskich twórców ostatnich lat!
Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW