Pierwsza polska retrospektywa Quentina Dupieux nadchodzi!
Mówią Wam, że dziś nie da się już z niczego śmiać? Quentin Dupieux udowadnia, że jest wprost przeciwnie. Nadal można i należy śmiać się ze wszystkiego! Trzeba tylko umieć
Urodzony w Paryżu reżyser zaczynał jako muzyk, tworząc housowe kawałki pod pseudonimem Mr. Oizo. Jego kariera filmowa nabrała tempa dopiero po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych, gdzie stworzył swój najbardziej znany projekt – kultową „Morderczą oponę”. Po niedługim czasie wrócił jednak do ojczyzny i dziś kręci głównie we Francji, praktycznie co roku goszcząc na dużych europejskich festiwalach z nowymi dziełami.
Dupieux to bez wątpienia mistrz współczesnej komedii. Jego humor jest cięty, inteligentny, przepełniony absurdem i stale naginający zasady poprawności politycznej. Zamiast reżyser, najlepiej mówić o nim filmowiec. Przy swoich projektach bowiem często zajmuje się prawie wszystkim sam – odpowiada za reżyserię, scenariusz, zdjęcia, montaż czy muzykę. Wyróżniają go także metraże, zazwyczaj czas trwania zamyka się w przedziale od 60 do 90 minut. Kino Francuza weszło już do kanonu filmu surrealistycznego, a on sam zdaje się nie osiadać na laurach.
Dotychczas utwory Quentina Dupieux pokochali widzowie m.in. festiwali Nowe Horyzonty, American Film Festival czy Splat!FilmFest. Teraz przedstawiamy aż sześć z nich w pierwszej polskiej retrospektywie reżysera. Wydarzenie odbywa się w sześciu polskich kinach: warszawskiej Kinotece, wrocławskich Nowych Horyzontach, krakowskim Mikro, gdańskim Spektrum, poznańskiej Muzie i łódzkim NCKF.
Organizator: Kinoteka
Kurator przeglądu: Michał Konarski
Kina: Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi, Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu, Kinoteka w Warszawie, Kino Spektrum w Gdańsku, Kino Mikro w Krakowie, Kino Muza w Poznaniu.
Partnerzy: Instytut Francuski w Warszawie, Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Mówią Wam, że dziś nie da się już z niczego śmiać?
Dupieux udowadnia, że jest wprost przeciwnie.
Trzeba tylko umieć.
Bilety: 22/19/16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
reż. Quentin Dupieux
Francja, Angola
2010
82’
To jeden z tych filmów, w których sam tytuł zdradza już wiele, a dodanie czegoś więcej, niszczy całą zabawę. Ale Dupieux, poza pomysłem wyjściowym, zaprezentował tu mnóstwo smaczków, które staną się znakiem rozpoznawczym jego twórczości.
reż. Quentin Dupieux
USA, Rosja, Francja
2013
83’
Wszyscy widzieliśmy kiedyś choć jeden film o policjantach. Ale na pewno nie taki, gdzie gliny handlują narkotykami pakując je w zdechłe szczury. W tej odjechanej komedii, łączącej miłość Dupieux do kina i muzyki, absurd ściele się gęsto, a pozbycie się ciała okazuje się trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
reż. Quentin Dupieux
Francja, Belgia, USA
2014
95’
Główny bohater (w tej roli Alain Chabat) marzy o nakręceniu horroru. Aby przekonać producentów, musi jednak nagrać najlepszy krzyk w historii kina grozy. Dupieux przedstawia to wyzwanie w formie groteski – pełnej tajemnicy i podśmiechiwania się z gatunkowych ograniczeń.
reż. Quentin Dupieux
Francja, Belgia, Szwajcaria
2019
77’
Ta kurtka jest symbolem indywidualności Dupieux i wiary w wolność jednostki. Coś takiego powiedziałby pewnie o tym filmie Nicolas Cage. Bo jest to opowieść o człowieku, który postanowił unicestwić wszystkie kurtki świata, by ukochana przez niego katana ze skóry jelenia, była najbardziej wyjątkowa.
reż. Quentin Dupieux
Francja
2023
79’
Film Quentina Dupieuxa niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji.
reż. Quentin Dupieux
Francja
2024
80’
Najnowszy projekt Quentina Dupieux, którym otworzył ostatni festiwal Cannes, stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na sztukę filmową. A także zagrożeń wynikających z cancel culture.