Satoshi Kon - nieoczywiste i fascynujące produkcje filmowe tego reżysera chcemy przybliżyć Wam poprzez retrospektywę jego twórczości, w ramach grudniowego cyklu DKF Kamera!
Satoshi Kon jest doskonale znaną postacią wśród miłośników mangi i anime. Sam artysta zaczynał od tworzenia komiksów w stylu japońskim, co w 1984 roku przyniosło efekt w postaci pierwszego oficjalnego wydania autorskiej mangi - Toriko. W 1997 roku zadebiutował na wielkich ekranach filmem Perfect Blue. Psychologiczny kryminał w wielu momentach przywodził na myśl twórczość reżyserską Alfreda Hitchcocka i konsekwentnie budowany przez niego klimat niepokoju.
W filmach Kona często zacierają się granice między jawą a snem, aż w końcu trudno jest rozróżnić, co w filmie dzieje się naprawdę, a co w psychice, bądź wizjach jego bohaterów
Często poruszają też one tematykę nieoczywistą dla gatunku anime, czego przykładem może być chociażby historia opowiadana z perspektywy osób bezdomnych. W środkach wyrazu Kon często nawiązuje do manifestu superflat, dotyczącego dwuwymiarowości współczesnej kultury Japonii, który zapoczątkował Takashi Murakami, przez wielu nazywany japońskim Andy’m Warholem.
Satoshi Kon zmarł 24 sierpnia 2010 w wieku 46 lat. W momencie śmierci pracował nad filmem Yume Miru Kikai, który nigdy nie został ukończony. Artysta sam przyznawał, że z zamiłowaniem ogląda surrealistyczne dramaty, wśród tytułów wymieniając Rzeźnię nr 5 czy Miasto zaginionych dzieci. Był także fanem grupy Monty Pythona.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW
reż. Satoshi Kon, Shôgo Furuya
Japonia
2003
92’