Czy mamy na sali jesieniary i jesieniarzy? Jeżeli tak, to weźcie koniecznie herbatkę i kocyk, bowiem naszym przepisem na listopadową szarugę za oknem jest brytyjskie kino kostiumowe! Przed Wami listopadowy cykl DKF Kamera: BRITISH, YES INDEED.
Przeniesiemy się do osnutej sentymentem i melancholią Wielkiej Brytanii, której obraz kreowało kino dziedzictwa (heritage films). Nurt prężnie rozwijający się w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, często brał na tapetę dzieła zaliczane do kanonu brytyjskiej literatury. Twórcy z niesamowitą pieczołowitością oraz dbałością o scenografię i kostiumy, odmalowywali realia brytyjskiej socjety. Forma wydaje się archaiczna, jednakże nie dajmy się zwieść! Pod frakami i czepkami nierzadko skrywają się komentarze społeczne, które i dziś mogą prowokować do dyskusji, chociażby o nierówności płciowej i roli kobiet w społeczeństwie.
Na początek przyjrzymy się zawirowaniom uczuciowym między kamerdynerem, granym przez Anthony’ego Hopkinsa i ochmistrzynią, graną przez Emmę Thompson, w dziele jednego z wiodących przedstawicieli kina dziedzictwa Jamesa Ivorego - OKRUCHY DNIA (1993).
Później przeniesiemy się do uniwersum adaptacji Jane Austen - czołowej pisarki kanonu brytyjskiej literatury, autorki znanej z ciętego dowcipu i przenikliwej obserwacji ludzkich charakterów. Najpierw będziemy towarzyszyć w doli niedoli pannom Daschwood – bohaterkom filmu Anga Lee ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA (1995). W tej produkcji znów spotkamy się z jedną z nadrzędnych aktorek kina dziedzictwa – Emmą Thompson, która nie tylko zagrała główną rolę, ale i jest autorką scenariusza.
Na koniec spotkamy się z dekonstrukcją kina dziedzictwa i innym spojrzeniem na adaptację w wykonaniu Joe Wrighta. DUMA I UPRZEDZENIE (2005), adaptacja najpopularniejszej powieści Jane Austen — nazywana często jesiennym comfort movie — dała pierwszą nominację do Oscara zaledwie dwudziestoletniej wtedy Keirze Knightley i była początkiem ekranowej kariery Matthew Macfadyena, aktora najlepiej znanego z roli Toma w serialu ,SUKCESJA.
Czy kino dziedzictwa ma dzisiaj rację bytu? Czy bohaterki Jane Austen można nazwać feministkami? Czy oglądanie pięknych ludzi w kostiumach jest skutecznym antidotum na jesienną chandrę?
Tematów do dyskusji na pewno nie zabraknie, także herbatki w dłoń i widzimy się w kinie!
Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW
reż. Joe Wright
Wielka Brytania, Francja, USA
2005
127’
reż. James Ivory
USA, Wielka Brytania
1993
134’
reż. Ang Lee
Sense and Sensibility
1995
136’