Edukacja
ROK SZKOLNY 2024/25
Dlaczego edukacja filmowa?
Edukacja filmowa w kinie studyjnym to więcej niż lekcja i więcej niż kino. Kino Muza od lat wspiera zarówno edukację o filmie, jak i kształcenie poprzez film. W minionym roku szkolnym w kinowych lekcjach uczestniczyło każdego miesiąca średnio 1800 młodych widzów z kilkudziesięciu wielkopolskich szkół i przedszkoli. Wspólnie odkrywaliśmy magię kina studyjnego oglądając na dużym ekranie wartościowe filmy oraz dyskutując na ich temat.
Seans edukacyjny w Kinie Muza to:
* sposób na przyciągnięcie uwagi uczniów i – dzięki filmowym środkom wyrazu – dłuższe skupienie jej na treściach, które warto poddać pogłębionej refleksji
* spotkanie, które integruje grupę, zaprasza do interakcji i buduje nowy wymiar relacji
* budowanie i wzmacnianie kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym, nasyconym audiowizualnością świecie, który posługuje się filmem jako jednym z kluczowych narzędzi komunikacji – rozwijanie umiejętności odbioru i rozumienia medium filmu oraz świadomego posługiwania się jego językiem
* rozmowa, w trakcie której możliwość utożsamienia się z bohaterem oraz filmowy wgląd w różnorodne doświadczenia, problemy, dylematy i konteksty społeczne ułatwiają dzielenie się osobistymi przemyśleniami, doświadczeniami, inspiracjami
* zaangażowanie emocjonalne, a przy tym – rozwijanie uważności, empatii, samoświadomości; emocje sprawiają, że to, co wynosimy z kina zostaje z nami na dłużej
AKADEMIA DOKUMENTALNA FESTIWALU MDAG 2025 W KINIE MUZA
W tegorocznej poznańskiej odsłonie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity pięciu projekcjom filmów nagradzanych na międzynarodowych festiwalach i pokazywanych w Polsce premierowo na 22. MDAG będą towarzyszyły spotkania edukacyjne dedykowane młodzieży szkolnej.
Pozwolą pogłębić poruszane w filmach zagadnienia – obejmujące kompetencje obywatelskie i międzykulturowe, psychologię, ekologię, krytyczny odbiór tekstów kultury
Nauczyciele/-ki, dzięki którym młodzież skorzysta z festiwalowego programu otrzymają materiały edukacyjne mające na celu wsparcie dalszej pracy z filmem w szkole.
Grupę można zapisać na dowolną liczbę spotkań, wysyłając zgłoszenie przez formularz online: https://forms.office.com/e/Rx7tRGtRxB
Koszt biletu grupowego dla osoby uczniowskiej wynosi 14 zł. Płatność pobierana będzie w kasie kina przed seansem.
Wybrane filmy pozwalają zrozumieć charakter zmian społecznych i kulturowych, które wpływają obecnie na życia młodych ludzi. Przekonują o wadze podejmowania trudnych tematów w walce o bardziej sprawiedliwy świat. Towarzyszące projekcjom spotkania z osobami eksperckimi pozwolą odpowiednio sproblematyzować zagadnienia poruszane w filmach dokumentalnych i odnaleźć się młodzieży w skomplikowanym współczesnym świecie.
Program edukacyjny jest objęty rekomendacją merytoryczną redakcji magazynów Newsweek Psychologia Dziecka i Newsweek Psychologia Nastolatka.
Nauczycielki i Nauczycieli zapraszamy również do indywidualnego korzystania ze zniżkowych biletów nauczycielskich na wybrane filmy w ramach całego programu Festiwalu MDAG w Kinie Muza. Program z oznaczonymi filmami dostępny będzie na stronie kinomuza.pl i mdag.pl od 17 kwietnia. Bilety można nabyć w kasie Kina od 24 kwietnia.
PROGRAM:
Piątek | 9 maja
godz. 10:30 | SŁOWO DAJĘ (Speak.) | reż. Jennifer Tiexiera, Guy Mossman | USA 2025 | 103 min.
+ prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)
Rekomendacja wiekowa: 14+
Obszary tematyczne: oratorstwo, retoryka, aktywizm, prawa człowieka, psychologia, zmiana społeczna
Treści wrażliwe: kontekst samobójczej śmieci członka rodziny
Opis filmu: Film podąża za pięciorgiem nastolatków, którzy rywalizują w prestiżowych zawodach sztuki oratorskiej organizowanych przez National Speech & Debate Association w Stanach Zjednoczonych. Mają od 16 do 17 lat. Przygotowują z pasją gorące przemówienia, które pozwalają zaapelować do sumień słuchających osób i pomóc stworzyć lepszy świat dla nas wszystkich.
Osoby eksperckie:
Patryk Rzemyszkiewicz | nauczyciel historii, od roku także wicedyrektor Niepublicznego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego. Po godzinach prowadzi konto na instagramie o książkach i filmach – słów_kilka21. Wierzy w edukację poprzez kulturę oraz to, że kino i literatura mogą pozwolić na wszechstronne poznanie świata oraz nas samych.
Aleksandra Augustyniak | psycholog, edukatorka seksualna. Ukończyła psychologię oraz studia podyplomowe Seksuologia Praktyczna na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień pracuje jako psycholog w Niepublicznym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu. Oprócz tego edukuje uczniów liceum i szkoły podstawowej na temat ciała, emocji i relacji prowadząc zajęcia z edukacji seksualnej.
Poniedziałek | 12 maja
godz. 10:30 | ZHAKOWAĆ HEJT (Hacking Hate), reż. Simon Klose, Szwecja, Dania, Norwegia 2024, 86 min.
+ prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)
Rekomendacja wiekowa: 16+
Obszary tematyczne: manipulacja w sieci, radykalizacja, fact-checking, etyka
Treści wrażliwe: treści rasistowskie i ekstremistyczne
Opis filmu: O uważność w świecie internetu apeluje Simon Klose w filmie „Zhakować hejt”, którego bohaterką jest uznana i wielokrotnie nagradzana szwedzka dziennikarka śledcza My Vingren. Prowadząc wnikliwe badania na temat ekstremizmu, grup nienawiści oraz białej supremacji dociera w bardzo niebezpieczne rejony. Dzięki funkcjonowaniu pod fałszywymi profilami w sieci, My Vingren obnaża charakter działań ruchów ekstremistycznych, wykorzystujących media społecznościowe do rekrutacji członków i radykalizacji społeczeństwa. Ambitne śledztwo ostatecznie prowadzi do amerykańskiej badaczki, pisarki i prawniczki Aniki Collier Navaroli – sygnalistki w platformie X, i aktywisty Imrana Ahmeda pozwanego przez Elona Muska za ujawnienie wzrostu udokumentowanej mowy nienawiści na platformie X. Arnika i Imran wspólnie pracują nad sposobem, w jaki można pociągnąć firmy technologiczne do odpowiedzialności za promowanie mowy nienawiści oraz nawoływanie do przemocy.
Osoba ekspercka:
Patryk Zakrzewski | wiceprezes Stowarzyszenia Demagog odpowiedzialny za obszar edukacji i szkoleń. Od 2018 roku pełni funkcję koordynatora Akademii Fact-checkingu. Przy wsparciu swojego zespołu inicjuje i realizuje projekty edukacyjne dotyczące przeciwdziałania dezinformacji i kształtowania kompetencji krytycznego myślenia. Jako ekspert w zakresie edukacji medialnej od 7 lat prowadzi zajęcia i tworzy materiały edukacyjne na temat fake newsów i weryfikowania informacji w internecie dla uczniów i studentów, nauczycieli i edukatorów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i biznesu. Dumny mieszkaniec poznańskiej Wildy.
Wtorek | 13 maja
13.05, godz. 10:30 | PROJEKTUJĄC MARZENIA (Dust to Dust), reż. Kosai Sekine, Japonia 2024, 89 min.
+ prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)
Rekomendacja wiekowa: 12+
Obszary tematyczne: ekologia, moda, technologia, wpływ człowieka na środowisko
Treści wrażliwe: trudne obrazy zanieczyszczenia planety i ubóstwa
Opis filmu: Przyszłość w świecie mody już nadeszła. Zwiastuje ją znany japoński projektant Yuima Nakazato, który stał się kluczową postacią ruchu etycznej produkcji w modzie. Jako jedyny obecnie aktywny projektant haute couture w Japonii i drugi japoński projektant zaproszony na paryski tydzień mody Haute Couture, stara się łączyć swoje wyjątkowe wizje artystyczne ze zrównoważoną pod względem ekologicznym technologią. W filmie poznajemy też mroczną stronę przemysłu odzieżowego. Wraz z Nakazato odwiedzamy ogromne, sprawiające wrażenie apokaliptycznych, wysypiska śmieci w Kenii, gdzie wielkie korporacje wysyłają tony niesprzedanych ubrań.
Osoba ekspercka:
Kalina Olejniczak | współzałożycielka poznańskiej Po-Dzielni – pierwszego w Polsce freeshopu, działającego od 2018 roku. Z zawodu dziennikarka zajmująca się m.in. tematem ochrony klimatu i aktywizmem obywatelskim
Środa | 14 maja
godz. 10:30 | PAN NIKT KONTRA PUTIN (Mr. Nobody Against Putin), reż. David Borenstein, Dania 2025, 90 min.
+ prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)
Rekomendacja wiekowa: 14+
Obszary tematyczne: manipulacja, wojna, historia, odwaga cywilna, szkoła
Treści wrażliwe: wojna
Opis filmu: Bohaterem filmu „Pan Nikt kontra Putin” jest Pasha, który pracuje jako nauczyciel w rodzinnym mieście w górach Uralu. W obliczu inwazja Rosji na Ukrainę postanawia stworzyć w tajemnicy film o życiu szkoły, która w 2022 roku została poddana militaryzacji i indoktrynacji ideologii państwowej. Film jest niezwykłym portretem życia w dzisiejszej Rosji, świadectwem tragedii ludzi mieszkających w tym kraju i niezłomności w obnażaniu systemu państwa rządzonego przez władcę absolutnego.
Osoba ekspercka:
Agnieszka Jankowiak-Maik | nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, doktorka nauk humanistycznych, publicystka i aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy. Autorka książki “Historia, której nie było”. Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, „Medalu Wolności Słowa” Grand Press w kategorii „Obywatel(ka)” oraz tytułu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021. Absolwentka International Visitor Leadership Program. Wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Promotorka nowoczesnych metod nauczania, społeczeństwa obywatelskiego i kobiecej strony historii.
Czwartek | 15 maja
godz. 10:30 | COEXISTENCE, MY ASS!, reż. Amber Fares, USA, Francja 2025, 95 min.
+ prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)
Rekomendacja wiekowa: 16+
Obszary tematyczne: prawa człowieka, aktywizm, wojna, Izrael, Palestyna, społeczność lokalna
Treści wrażliwe: przemoc
Opis filmu: Film, przedstawiający historie cywili mieszkających w Palestynie i Izraelu marzących o pokoju, które mogą pozwolić poznać szerszy kontekst toczącej się wojny. Główną bohaterką jest stand-uperka Noam Shuster Eliassi, była pracownica Organizacji Narodów Zjednoczonych i absolwentka Harvardu, która zdecydowała się tworzyć osobiste i polityczne monodramy – przekonana o tym, że humor to najlepsze oręże w walce o pokój. Urodziła się w izraelskiej miejscowości, w której mieszkańcy składali się z Izraelczyków i Palestyńczyków, a ich koegzystencja miała nieść nadzieję na pojednanie w regionie. W filmie obserwujemy, jak błyskotliwe i zabawne występy Noam Shuster Eliassi odnoszą się do skomplikowanych tożsamości, marzeniach o lepszym świecie, a w obliczu tragedii stają się świadectwem bólu.
Osoba ekspercka:
Maciej Pietrzak | filmoznawca, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego badania koncentrują się na filmowych reprezentacjach pamięci kulturowej oraz transnarodowej wymianie filmowej. Autor książki „Koniec złudzeń. Film wobec Marca ’68” (2025). Opublikował szereg artykułów naukowych dotyczących historii kina polskiego i izraelskiego oraz filmowych przedstawień relacji polsko-żydowskich. Popularyzator wiedzy o filmie, m.in. jako prelegent Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz autor scenariuszy lekcji dla nauczycieli.
Jak to zrobić?
Istnieje możliwość zrealizowania pojedynczego pokazu edukacyjnego na zamówienie grupy. Proponujemy filmy zarówno z bazy filmowej projektu Edukacja Młode Horyzonty, jak i z bieżącego repertuaru kina. Pomagamy w doborze repertuaru, który najlepiej koresponduje z założonym celem wizyty w kinie – może nim być konkretny temat lekcji, problem wychowawczy, czy po prostu walor rozrywkowy. Do wielu kinowych premier dysponujemy materiałami edukacyjnymi przygotowywanymi przez dystrybutorów filmowych, które można wykorzystać do pracy z filmem w szkole. Jeśli jesteś zainteresowany pojedynczą lekcją kinową napisz na adres edukacja@kinomuza.pl. Indywidualnie ustalimy szczegóły takiego seansu.
EDUKACJA MŁODE HORYZONTY [przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe] – udział stacjonarny, hybrydowy lub online
Edukacja Młode Horyzonty (dawniej: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej) to ogólnopolski program edukacji filmowej o wieloletniej tradycji. W roku szkolnym 2024/25 będziemy realizować dziewiętnastą edycję projektu.
- program powiązany z podstawą programową nauczania i zgodny z aktualnymi kierunkami polityki oświatowej państwa
- elastyczna formuła udziału – seanse w kinie lub online (w szkole / w domu)
- 7 spotkań filmowych – raz w miesiącu (od X do IV; stała godzina seansu kinowego, różne dni tygodnia)
- różnorodna tematyka cykli
- prelekcje i dyskusje prowadzone przez doświadczonych edukatorów filmowych
- warsztaty kreatywne dla grup przedszkolnych
- materiały dydaktyczne do pracy z filmem w szkole – scenariusze lekcji, karty pracy i analizy psychologiczne
Szczegółowe informacje na temat filmów i cykli znajdują się
na ogólnopolskiej stronie projektu: https://edukacja.mlodehoryzonty.pl/
oraz w tegorocznym katalogu: https://edukacja.mlodehoryzonty.pl/content/uploads/2024/05/MHE-katalog2024.pdf
Zapisy do projektu trwają do 4 października 2024r.
INFORMACJE PRAKTYCZNE NA ROK SZKOLNY 2023/24
UDZIAŁ STACJONARNY – SEANSE W KINIE
Cykliczne kinowe spotkania w ramach EMH to nie tylko pokazy wartościowych filmów, ale również lekcja z doświadczonym edukatorem filmowym:
– dla przedszkoli i kl. I-VI SP – przed projekcją filmu odbywa się prelekcja trwająca ok. 15-20 min.
– dla kl. VII-VIII SP i dla szkół ponadpodstawowych – przed filmem odbywa się ok. 15/20-minutowa prelekcja, a po filmie moderowana dyskusja trwająca ok. 20-30 min.
Dla grup przedszkolnych raz w cyklu proponujemy bezpłatny udział w warsztatach kreatywnych po filmie (czas trwania: ok. 45-60 min.).
UWAGA! W przypadku niskiej frekwencji na pojedynczych pokazach w ramach cyklu, zastrzegamy sobie prawo do zastąpienia prelekcji na żywo krótką wideoprelekcją.
Koszt udziału dla ucznia (opiekunowie uczestniczą w seansach bezpłatnie):
– karnety: 84 zł za siedem spotkań stacjonarnych (12 zł za seans)
płatność pobierana jest jednorazowo z góry za wszystkie pokazy w cyklu (płatność przed październikowym seansem w kasie Kina Muza – gotówką lub kartą płatniczą)
nie dokonujemy zwrotów za niewykorzystany udział w poszczególnych seansach; w przypadku nieobecności grupy oferujemy dostęp do filmu online (o ile tytuł znajduje się w bazie VOD);
– bilety: 14 zł za seans
płatność pobierana jest przed każdym kolejnym seansem w kasie kina (gotówka lub karta płatnicza), co umożliwia dokonanie płatności za rzeczywistą liczbę obecnych w danym dniu uczestników;
UDZIAŁ ONLINE – SEANSE W SZKOLE I/LUB W DOMU
Program EMH można również realizować w trybie online (uwaga! niektóre filmy dostępne są tylko na pokazach kinowych). Korzystając z tej formy udziału można swobodnie zaplanować termin wspólnego seansu w klasie lub przesłać uczniom link z dostępem do filmu w celu obejrzenia w domu (np. w przypadku nieobecności ucznia na seansie w szkole). Otrzymacie Państwo kod dostępu z możliwością aktywacji przez okres 30 dni. Czas na realizację seansu od momentu aktywacji dostępu wynosi 24 godziny. Filmom dostępnym w trybie online towarzyszą nagrane prelekcje i omówienia.
Sprawdź platformę online: https://www.nowehoryzonty.pl/nhefonline.s
Koszt udziału dla ucznia (opiekunowie otrzymują bezpłatny dostęp do filmu):
– karnety: 7,50 zł za film – w przypadku opłacenia z góry dostępów do wszystkich filmów z wybranego cyklu
– bilety: 9 zł za dostęp do pojedynczego filmu – umożliwia udział hybrydowy (część seansów online, część stacjonarnie) oraz elastyczne dobieranie tytułów z różnych cykli;
JAK ZGŁOSIĆ UDZIAŁ GRUPY W PROJEKCIE EDUKACJA MŁODE HORYZONTY?
ZAPISY DO PROEJKTU POTRWAJĄ DO 4 PAŹDZIERNIKA 2024 R.
- Zdecyduj z jakiej formy uczestnictwa chcesz skorzystać – udział stacjonarny lub online
- Zapoznaj się z opisami cykli i wybierz tematykę, która najlepiej odpowiada potrzebom grupy
- Po wybraniu cyklu wypełnij formularz zgłoszeniowy pod adresem:
https://panel.nhef.pl/zgloszenie
W pierwszym kroku formularza zaznacz “Poznań – Kino Muza”. W formularzu zgłoszeniowym znajdziesz daty realizacji poszczególnych seansów w ramach każdego cyklu. Zostaniesz też poproszona/-y o podanie danych kontaktowych wykorzystywanych w trakcie realizacji projektu, wskazanie liczby uczestników, oznaczenie wybranego cyklu oraz wybór formy rozliczenia (bilety/karnety).
UWAGA! Uczniowie będący w trudnej sytuacji materialnej (maks. 10% z grupy, która uczestniczy w projekcie) mogą otrzymać bilety bezpłatne. Wskaż potrzebną liczbę biletów bezpłatnych w odpowiednim polu formularza – “Ilość biletów darmowych” - Na podany adres mailowy otrzymasz automatyczne potwierdzenie zarejestrowania zapisu. Nie jest on jednoznaczny z ostatecznym przyjęciem do udziału w projekcie. Zgłoszenia są ręcznie akceptowane po osiągnięciu założonego minimum frekwencji potrzebnej do zrealizowania cyklu w tym roku szkolnym. W momencie akceptacji zgłoszenia otrzymasz automatyczną wiadomość o tytule “Akceptacja zgłoszenia”. Akceptacja zgłoszenia jest równoznaczna z potwierdzeniem udziału grupy we wszystkich pokazach z cyklu (tj. rezerwacji miejsc w sali kinowej w liczbie wskazanej w zgłoszeniu na każdym seansie od października do kwietnia). Wiadomość mailowa zawiera listę terminów wszystkich pokazów planowanych w ramach wybranego cyklu. Terminy można również w każdej chwili zweryfikować w formularzu zgłoszeniowym.
FILMOCZUŁOŚĆ to wspierające edukację psychologiczną autorskie cykle filmowe Kina Muza dedykowane dla kl. IV-VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych.
Program spotkań został skonstruowany w taki sposób, by dzięki narzędziom edukacji filmowej wzmacniać rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych młodych odbiorców. Seanse wartościowych filmów otwierają do dyskusji na ważne tematy, angażują, inspirują, uczą empatii i tym samym wspierają nauczyciel_i w codziennych wyzwaniach wychowawczych oraz dydaktycznych.
Wspieranie dobrostanu psychicznego, rozwijanie empatii, uważności i otwartości, kształtowanie wartości i postaw społecznych, budowanie kompetencji niezbędnych w pracy zespołowej oraz umiejętności krytycznego myślenia to elementy wskazywane w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa, w które wpisuje się program oraz model realizacji zajęć w ramach “FILMOCZUŁOŚCI”.
Filary “FILMOCZUŁOŚCI” to:
– kameralna, nowoczesna przestrzeń Kina Muza zapraszająca do poznania studyjnego wymiaru kina
– program tworzony w odpowiedzi na potrzeby sygnalizowane przez szkoły współpracujące z nami od wielu lat
– wartościowe, angażujące narracje filmowe
– prelekcje i rozmowy po seansach prowadzone przez psychologów, trenerów i doświadczonych edukatorów filmowych
KOSZT UDZIAŁU dla ucznia: 14 zł za każde spotkanie w ramach cyklu
Płatność pobierana jest w kasie kina przed każdym seansem (liczba biletów odpowiada rzeczywistej liczbie obecnych uczniów) – możliwa płatność gotówką, BLIKiem lub kartą płatniczą.
Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej mogą skorzystać z bezpłatnego udziału w seansach. Prosimy o zaznaczenie takiej potrzeby w formularzu zgłoszeniowym.
Opiekunowie grup uczestniczą w seansach bezpłatnie.
ZAPISY do projektu potrwają od 29 sierpnia do 9 października (lub do wyczerpania miejsc w poszczególnych cyklach).
Zgłoszenia zbieramy przez formularz online pod adresem: https://forms.office.com/e/JqawPvsCAa
DOSTĘPNOŚĆ
Grupy ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności (np. tłumacz PJM) prosimy o indywidualny kontakt mailowy pod adresem edukacja@kinomuza.pl
PROGRAM POLECANY PRZEZ: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
FILMOCZUŁE TEMATY
emocje • relacje • inkluzywność • komunikacja • emaptia • wsparcie • tożsamość • samoakceptacja • rodzina • odpowiedzialność • odporność psychiczna • motywacja • współdziałanie • społeczeństwo • media
PROGRAM CYKLI (stała godzina rozpoczęcia spotkań, różne dni tygodnia w ramach jednego semestru):
KLASY 4-6 SP
Start spotkań o godz. 9:00
Prelekcja + seans = max. 120 min.
25.10 | “DZIKI ROBOT”
26 lub 27.11 (termin zostanie potwierdzony we wrześniu) | SEANS Z PROGRAMU 42. MFFMW ALE KINO!
19.12 | “WIELKIE MARZENIA”
5.02 | “LARS JEST LOL”
3.03 | “JAJKO CZY KURA”
4.04 | “BLUEBACK”
KLASY 7-8 SP
Start spotkań o godz. 11:30
Prelekcja + seans + dyskusja = max. 150 min.
25.10 | “PIES I ROBOT”
26 lub 27.11 (termin zostanie potwierdzony we wrześniu) | SEANS Z PROGRAMU 42. MFFMW ALE KINO!
19.12 | “ABE GOTUJE”
13.01 | “GEORGIE MA SIĘ DOBRZE”
13.02 | “JESTEM GRETA”
26.03 | “BEN NIE MA LEKKO”
28.04 | “WSZYTSKIE DŹWIĘKI CISZY”
PROGRAM DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WSPIERA: Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
W tegorocznej odsłonie projektu proponujemy nowe podejście do programowania edukacji filmowej w kinie studyjnym. Mając na uwadze potrzebę wzmacniania poczucia sprawczości wśród młodzieży oraz wyzwanie jakim jest jej skuteczne angażowanie w pogłębianie refleksji na temat przekazu filmowego zamierzamy “filmoczule” wsłuchać się w głos młodych widzek i widzów. Projekt realizowany w roku szkolnym 2024/25 rozpoczną spotkania warsztatowe wprowadzające elementy partycypacyjnego programowania edukacji filmowej. Spotkania o charakterze warsztatowym zostana przeprowadzone indywidualnie dla każdej z klas zapisanej do udziału w cyklu seansów.
Start spotkań o godz. 12:00
Październik | Warsztaty wprowadzające: “Psychologiczna praca z filmem” (czas trwania: 165 min.) | terminy zostaną ustalone indywidualnie z każdą z zapisanych klas
Listopad-kwiecień | Prelekcja + seans + dyskusja = max. 165 min.
Spotkania filmowe prowadzone przez naukowców Uniwersytetu SWPS – partnera merytorycznego cyklu.
WARSZTATY wprowadzające “Psychologiczna praca z filmem”
Każda z klas biorących udział w projekcie wraz z opiekunami weźmie udział warsztatach, w trakcie których:
– będzie miała szansę zintegrować się w środowisku pozaszkolnym
– pozna bliżej Kina Muza i zwiedzi jego zakamarki
– dowie się czym jest i jak funkcjonuje kino studyjne
– rozwinie kompetencje związane z odbiorem i interpretowaniem przekazu audiowizualnego
– zapozna się z prezentacjami wartościowych filmów dedykowanych dla swojej grupy wiekowej (z bazy filmowych rekomendacji Kina Muza i Uniwersytetu SWPS
– przejdzie przez proces selekcji najbardziej wartościowych i interesujących filmów, które zostaną włączone do programu cyklu seansów od stycznia do kwietnia
Autorski program warsztatów:
Michalina Mruczyk | psycholożka, nauczycielka, edukatorka seksualna. Współautorka książki „Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej?”. Konsultantka książek dla młodzieży. Prowadzi działania psychoedukacyjne i zajęcia na Uniwersytecie SWPS. Szkoli nauczycielki i nauczycieli w zakresie edukacji seksualnej, empatycznej komunikacji oraz tworzenia restoratywnej kultury szkoły. Na co dzień pracuje w poznańskim liceum Spark Academy, gdzie koordynuje działania na rzecz rozwoju społeczno-emocjonalnego i budowania odporności psychicznej licealistów i licealistek.
PROGRAM FILMOWY
19.11 | “PIANOFORTE”
11.12 | “PRZESILENIE ZIMOWE”
9.01, 10.02, 11.03, 9.04 | Seanse filmów wybranych wspólnie z uczestnikami warsztatów z bazy filmowych rekomendacji Kina Muza i SWPS
Proponowane tytuły:
“AGENT SZCZĘŚCIA” • “CICHA DZIEWCZYNA” • “DUMNI I WŚCIEKLI” • “EFEKT YOUTUBE’A” • “KŁAMSTEWKO” • “LADY BIRD” • “PIES I ROBOT” • “POKÓJ NAUCZYCIELSKI” • “SOUND OF METAL” • “STREFA INTERESÓW” • “W STRONĘ SŁOŃCA”
KINO MUZA DLA NAUCZYCIELI
PAŹDZIERNIK-CZERWIEC | Comiesięczne filmowe spotkania dyskusyjno-warsztatowe prowadzone przez trenerkę Fundacji Familylab
W repertuarze wyselekcjonowane filmy wspierające pracę zawodową nauczyciela oraz atrakcyjne kinowe premiery. Szczegóły programu będą publikowane tutaj oraz w naszym edukacyjnym newsletterze
Bilety: 14 zł (w cenie biletu kawa i herbata)
KARTA NAUCZYCIELA KINA MUZA (przez cały rok) | z Kartą bilety na wszystkie seanse repertuarowe Kina Muza w cenie 14 zł
Nauczycielki i Nauczyciele realizujący programy edukacji filmowej mają możliwość otrzymania w kasie kina imiennej Karty Nauczyciela Kina Muza. Po zarejestrowaniu karty w kasie kina upoważnia ona do zakupu biletu dla wskazanej osoby na seanse repertuarowe Kina Muza w Poznaniu w specjalnej cenie. Zakupu biletu można dokonać w kasie kina pod warunkiem, że są jeszcze dostępne wolne miejsca na wybrany seans. Właściciel/ka karty nie może udostępniać imiennej karty osobom trzecim. Na wybrane wydarzenia specjalne w kinie, dystrybutor licencji filmowej może zastrzec sobie prawo do podniesienia odgórnie opłaty za sprzedaż biletów. Karta jest ważna do 30 września w roku szkolnym następującym po roku rejestracji lub przedłużenia ważności Karty.
Regulamin Karty Nauczyciela Kina Muza: REGULAMIN KARTY NAUCZYCIELA NHEF W KINIE MUZA.pdf
NEWSLETTER | Dołącz do newslettera eduakcyjnego Kina Muza pisząc na adres edukacja@kinomuza.pl
W newsletterze informujemy o filmowych inicjatywach kierowanych do Nauczycielek i Nauczycieli oraz prezentujemy wartościowe filmy z bieżącego repertuaru kinowego, na które warto wybrać się z klasą
POLECAMY RÓWNIEŻ:
S12 – “FILMOWE ŚRODY Z ODN” | Seminarium w trybie online
Gospodarze seminarium: Iwona Wysocka, Paweł Biedny
Cykl ośmiu spotkań wokół filmu i jego szerokich kontekstów kulturowych. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu zaprasza nauczycieli, psychologów, pedagogów, wychowawców do rozmowy o ciekawych lekcjach z filmem, wokół filmu i poprzez film. A także o tym jak niezwykłym transmiterem wzorców zachowań, postaw, emocji i ważnych życiowych decyzji jest sztuka filmowa. Spotkania rozpoczną się 25 września o godzinie 17:00. Zawsze w środę, zawsze online, zawsze ciekawie!
Szczegółowy harmonogram i rejestracja na stronie www.odnpoznan.pl
Comiesięczne filmowe spotkania dyskusyjno-warsztatowe dla Nauczycielek i Nauczycieli
W repertuarze cyklu wyselekcjonowane filmy wspierające pracę zawodową nauczyciela oraz atrakcyjne kinowe premiery.
Każdy pokaz wzbogacony o prelekcję i rozmowę po filmie. Spotykamy się w kameralnej przestrzeni sali nr 2.
Bilety: 14 zł – w cenie biletu kawa i herbata
Prowadzenie:
Agnieszka Cieniała | certyfikowana Trenerka Familylab Association, międzynarodowej organizacji założonej przez duńskiego pedagoga i terapeutę Jespera Juula, zrzeszającej profesjonalistów pracujących z rodzinami, nauczycielami, dorosłymi, którzy wyznają podobne wartości w tworzeniu relacji z dziećmi, oparte na poszanowaniu ludzkiej godności i chcą w ten sposób współtworzyć zdrowsze i bardziej świadome społeczeństwo. Od 2011 roku trenerka certyfikowana przez Pracownię Psychologiczną „Spotkanie” rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ukończyła Studium Pracy z Grupą metodą warsztatową. Animatorka sztuki – tworzy i realizuje różnorodne projekty społeczno-kulturalne, artystyczne, edukacyjne dopasowane do grupy, zainteresowań i potrzeb odbiorców, niestandardowe projekty reklamowe, spektakle i happeningi. Od 2011 roku współpracuje z liczymi instytucjami tworząc scenariusze zajęć, prowadząc zajęcia w szkołach podstawowych oraz szkolenia dla nauczycieli.
Poniedziałek | 19 maja
godz. 17:00 | „OSTATNIA PODRÓŻ” | Bilety nauczycielskie: 14 zł | Sala nr 2
„Ostatnia podróż” jest czułym portretem miłości, jaką filmowiec Filip Hammar darzy swojego schorowanego 80-letniego ojca Larsa. Ten afirmujący życie dokument, obejrzało w Szwecji ponad 400 000 widzów, film jest szwedzkim kandydatem do Oscara.
Filip razem z przyjacielem i współreżyserem filmu Fredrikiem chcą ponownie rozpalić ogień życia w ukochanym ojcu. Realizują pomysł i zabierają go nadmorskiego miasteczka we Francji, w którym spędzali przez lata wakacje. Lars przez lata pracował w liceum jako nauczyciel francuskiego. W 2008 r. przeszedł na emeryturę. Od pewnego czasu coraz gorzej się czuł, prawie nie ruszał się ze swojego ulubionego fotela. Tiina, matka Filipa uważa, iż stracił swoją iskrę życia. Filip chwyta się złudnego przekonania, że może w jakiś sposób przywrócić Larsowi dawne zdrowie i stan umysłu, jeśli sprowadzi go z powrotem do ukochanej Francji. Pakuje ojca do Renault 4, niegdyś ich rodzinnego samochodu i z Wikingssonem, który staje się głosem rozsądku, na tylnym siedzeniu, wyruszają do Beaulieu-sur-Mer. „Ostatnia podróż” jest też hołdem dla nauczycieli i potwierdzenie tego, jak inspirujący i niezapomniani mogą być w naszym życiu.
Kolejne spotkania w ramach cyklu:
16 czerwca | godz. 17:00
Pytania na temat wydarzenia można kierować na adres: edukacja@kinomuza.pl
Zapraszamy do kontaktu!
Maria Nowicka
Specjalistka ds. edukacji i programu
tel. 533 709 465
edukacja@kinomuza.pl