Blok 3. Filmy krótkometrażowe – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Blok 3. Filmy krótkometrażowe

Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych.

99’
Oficjalny plakat 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych.

Dobranoc, Panie Stalinie (Goodnight, Mister Stalin)
Wlk. Brytania, Gruzja, 2024, 20 min
Reżyseria: Benjamin Kodboel
Dzieli je wszystko, łączy jedno – Józef Stalin. Obie pochodzą z miasta Gori w Gruzji, gdzie urodził się dyktator. Podczas gdy Nasi wspomina go jako wspaniałego człowieka, dla jej adoptowanej wnuczki Zhany jest jednym z największych zbrodniarzy w historii. Zhana, chociaż jest aktywistką walczącą z rosnącą w siłę imperialistyczną narracją współczesnej Rosji, zabiera Nasi w miejsce, gdzie są składowane resztki po pomniku dyktatora, żeby mogła się z nim pożegnać.

Nemo 1
Kanada, 2024, 12 min
Reżyseria: Albéric Aurtenèche
Na wybrzeżu Chittagong w Bangladeszu statek towarowy NEMO 1 spoczywa na plaży wśród setek innych wraków. Tutaj stalowe giganty są poddawane powolnemu recyklingowi. W tym miejscu, jak w soczewce, odbijają się ludzkie marzenia o wielkości i gorzka prawda o tym, jaki jest koszt wygody Zachodu. Z jednej strony cierpi na niej natura, zanieczyszczana przez tysiące ton złomu składowanego na plaży. Z drugiej strony, mieszkańcy Bangladeszu, którzy z powodu braku odpowiednich zabezpieczeń i złych warunków pracy tracą zdrowie na cmentarzysku statków.

Co dalej? (Afterwards)
Kanada, 2024, 25 min
Reżyseria: Romane Garant Chartrand
Co dzieje się za drzwiami pięknych domów w bogatej dzielnicy? W filmie poznajemy kobiety, które doświadczały przemocy i znalazły w sobie siłę, żeby odejść od swoich agresywnych partnerów i zacząć bezpieczne oraz niezależne życie. Znajdują się w ośrodku, który pozwala im stanąć na nogi. W terapeutycznym kręgu odzyskują godność, siłę do działania i tworzą plany na przyszłość. To pełny siostrzanej siły i empatii chór głosów, który burzy mury milczenie, jakim nadal otoczony jest temat przemocy domowej.

Zakaz (The Ban)
Irlandia, Wlk. Brytania, 2024, 27 min
Reżyseria: Roisin Agnew
W czasie konfliktu w Irlandii Północnej rząd brytyjski, powołując się na zagrożenie płynące z terroryzmu, zakazał używania w mediach głosów członków IRA. Nikt jednak nie miał zamiaru naprawdę przestrzegać zakazu, więc zaczęto zatrudniać aktorów, żeby dubbingowali osoby objęte zakazem. Korzystając z niepublikowanych nagrań archiwalnych i współczesnych wywiadów z kluczowymi postaciami, takimi jak Gerry Adams i Stephen Rea, film zwraca uwagę na znaczenie głosu w polityce i nasuwa oczywiste porównania do współczesności.

Czy Ty mnie słyszysz? (Can You Hear Me?)
Polska, 2024, 15 min
Reżyseria: Anastazja Naumenko
Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Różne postrzeganie technologii staje się punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych i dawno zapomnianych wątków rodzinnych. Skomplikowana nawigacja po mediach społecznościowych odzwierciedla nie mniej trudną drogę do komunikacji. Podczas nauki bohaterki dowiadują się dużo o sobie nawzajem, ale czy odzyskana za pomocą Zooma bliskość będzie miała decydujący wpływ na dalszą relację między dwiema dorosłymi kobietami?

Kadry

Gramy!
The Brutalist
reż. Brady Corbet
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące