Georgie ma się dobrze
Bohaterowie dziecięcy nigdy nie mieli lekko w brytyjskim kinie: od maltretowanego Billy’ego z KESA Kena Loacha przez Harry’ego Pottera aż po Sophie z AFTERSUN, która nie może sobie pozwolić na dorastanie w tempie Piotrusia Pana. Do tego grona dołącza Georgie (Lola Campbell) z ciepłego filmu coming-of-age w reżyserii Charlotte Regan. Rezolutna dwunastolatka niespodziewanie traci mamę i musi uporządkować sobie życie na przedmieściach Londynu. Stawia sprawę jasno, że nie potrzebuje nikogo do pomocy, z wyłączeniem przyjaciela Aliego (Alin Uzun), jej partnera w kradzieży rowerów, oraz sprzedawca, który pożycza swój głos wyimaginowanemu wujkowi Georgie o imieniu… Winston Churchill. Dziewczynka sprząta, gotuje, zmywa, opłaca rachunki – w skrócie: musi się stać dorosła szybciej niż przeciętna nastolatka. Harmonię w jej życiu zaburza Jason (Harris Dickinson), jej biologiczny ojciec, którego nigdy wcześniej nie poznała. Mężczyzna okazuje się być dla Georgie bardziej kulą u nogi, aniżeli odpowiedzialnym rodzicem, ale nie poddaje się w stworzeniu z nią więzi i w umożliwieniu powrotu do bycia dzieckiem.
Film Regan jest pełen szczerego humoru oswajającego z przygniatającym tematem żałoby po zmarłym rodzicu. Próbuje też odnaleźć balans pomiędzy dorosłością, do której pcha osierocenie, a zachowaniem dziecięcego ducha. Nie ocenia swoich bohaterów, ale pozwala im na nietuzinkowe metody funkcjonowania, mając na uwadze kontekst klasowy. GEORGIE MA SIĘ DOBRZE zjednał sobie serca widzów małych i dużych, o czym świadczy Europejska Nagroda Młodej Widowni i Główna Nagroda Jury Sundance.
Michał Sołtysek
EN
Child protagonists have never had it easy in British cinema: from the abused Billy in KES by Ken Loach, through Harry Potter to Sophie in AFTERSUN, who cannot afford to grow up at the pace of Peter Pan.
Joining this group is Georgie (Lola Campbell) from the heartwarming coming-of-age film directed by Charlotte Regan. The determined twelve-year-old unexpectedly loses her mother and must sort out her life in the suburbs of London. She clearly states that she doesn’t need anyone’s help except for her friend Ali (Alin Uzun), her partner in bike theft, and a salesman who lends his voice to Georgie’s imaginary uncle named…Winston Churchill.
The girl cleans, cooks, washes up, pays bills – in short, she has to grow up faster than the average teenager. The harmony in her life is disrupted by Jason (Harris Dickinson), her biological father, whom she has never met. The man turns out to be more of a burden to Georgie than a responsible parent, but he doesn’t give up on creating a bond with her and enabling her to return to being a child.
Regan’s film is full of sincere humor that softens the overwhelming theme of grief after a deceased parent. It also tries to find a balance to adulthood, thrust by being orphaned and maintaining a childlike spirit. The film does not judge its characters but allows them to function in unconventional ways, keeping the classroom context in mind. SCRAPPER has won the hearts of both young and adult viewers, as evidenced by the European Young Audience Award and the Sundance Film Festival Grand Jury Prize.