FILMOTERAPIA Z SENSEM

Narrow_thumb_filmoterapia_3

FILMOTERAPIA Z SENSEM

CZYM JEST FILMOTERAPIA Z SENSEM? 
Do kina przychodzi się po emocje, ale również ze swoimi własnymi emocjami - w jaki sposób połączyć te dwa światy?
Tegoroczna edycja FILMOTERAPII Z SENSEM w Kinie Muza odmieni miłość przez wszystkie przypadki. Od poszukiwania idealnego partnera, przez próby uchwycenia ulotnych determinantów zakochania, aż do wskazywania winnych w przypadku gorzkich rozstań. Czy w dobie autonomii jednostki wykreowane społecznie i kulturowo obrazy idealnego związku nadal determinują nasze życiowe wybory? Jak poradzić sobie z rozczarowaniem i zderzeniem romantycznych oczekiwań z rzeczywistością? Każde kolejne spotkanie będzie poświęcone wybranym fazom rozwoju związków, a publiczność zostanie skonfrontowana z przewrotnością form, często dalekich od znanych nam definicji. Wspólnie staniemy przed próbą uchwycenia i stworzenia nowej charakterystyki procesów towarzyszących nawiązywaniu bliskich relacji. Wstępem do dyskusji będą filmy dokumentalne z festiwalu Millennium Docs Against Gravity, traktujące o różnych, często zaskakujących, formach kochania. Do dyskusji zaproszą Państwa Łukasz Raszewski (znany z poprzednich edycji FILMOTERAPII Z SENSEM) i psychoterapeutka Joanna Sowińska (Instytut Pomocy Profesjonalnej).

KIEDY ODBYWAJĄ SIĘ SPOTKANIA?
Kino Muza w Poznaniu | Spotkanie raz w miesiącu | Środa | godz. 20:00

Bilety: 18/15/12 zł



O Filmoterapii można przeczytać na: www.filmoterapia.pl
Czas trwania spotkania po filmie: ok. 60 min.


ORGANIZATORZY I PARTNERZY: 


PROGRAM SPOTKAŃ FILMOTERAPII Z SENSEM 2019/2020:


➡ 20 listopada
''ANDERS, JA I JEGO 23 INNE KOBIETY''
reż. Nahid Persson | Szwecja, Norwegia, Finlandia, Francja, Hiszpania 2018 | 90 min.
Gdy Nahid przesunęła palcem w prawo na ekranie smartfona, nie spodziewała się tego, co ją czeka. 49-letni Anders, przystojny tenisista, okazał się zainteresowany nią, 57-letnią kobietą. Ich pierwsze randki były wspaniałe, kolejne jeszcze lepsze. Nahid poznała przyjaciół Andersa, co wróżyło poważniejszy związek. Jej wątpliwości zaczął budzić fakt, że pod zdjęciami mężczyzny na Facebooku pojawia się wiele poufałych komentarzy innych kobiet. Postanowiła do nich napisać. Okazało się, że nie jest jedyna. W tym momencie Nahid Persson, szwedzka reżyserka irańskiego pochodzenia, postanowiła sięgnąć po kamerę. Anders, o dziwo, zgodził się zostać bohaterem jej filmu. Tak zaczyna się opowieść, która pomimo pozorów typowej narracji o Casanovie wielokrotnie sprowadza widza na manowce. Film jest zgrabną metaforą tego, jak współczesne randkowanie w sieci zderza się ze staroświecką ideą miłości romantycznej.

Temat: ZAKOCHANIE?
Kiedy poszukiwanie idealnej relacji staje się uzależnieniem? Czy polowanie na burze hormonów (towarzyszące pierwszym fazom zakochania) jest sposobem na zabicie rutyny, czy desperacką próbą sprostania oczekiwaniom swoim i innych? Casanova to oszust czy altruista? O nowe definicje poszukiwań, szczerości i zazdrości w związkach będziemy pytać widzów na filmie rozpoczynającym tegoroczną FILMOTERAPIĘ.


➡ 12 grudnia
 ''NAJLEPSZY PRZYJACIEL CZŁOWIEKA''
reż. Heddy Honigmann | Holandia 2018 | 87 min.
Heddy Honigmann z uwagą i czułością śledzi relacje sześciu par ludzi i ich psów-opiekunów, wypełniając treścią banalne sformułowanie o ''mądrości zwierząt'', próbując uchwycić specyfikę psich umiejętności, a także zgłębić niepowtarzalność tej niezwykłej międzygatunkowej relacji. Skupia naszą uwagę na czworonogach dłużej niż zwykliśmy to robić sami. Właśnie takie uważne spojrzenie jesteśmy im winni. Kochają bezwarunkowo, natychmiast wybaczają, są najprawdziwszymi z przyjaciół, gotowymi zrobić wszystko, co sprawi nam przyjemność. Czyni to z psów – jak powiedział kiedyś Jonathan Carroll – mniejsze anioły. A przecież zwykliśmy mówić, że to ''tylko'' psy i traktować ich cechy jako śmieszne lub słodkie. Tymczasem prawdopodobnie żaden człowiek nie wstawałby na każde zawołanie w środku nocy, by tak jak kudłaty Kaiko przykryć swoją panią Ernę, cierpiącą na stwardnienie zanikowe boczne. Żaden z towarzyszy broni nie czuwałby tak wytrwale przy Trevorze, byłym weteranie wojennym, cierpiącym na syndrom stresu pourazowego, tak jak jego brązowy pudel Mister. I prawdopodobnie żadnemu z rówieśników kilkunastoletniego Zeba, chorującego na autyzm, nie wystarczyłoby cierpliwości na znoszenie jego wybuchów złości, tak jak ma ją pudlica Utah.

Temat: ROMANTYCZNE POCZĄTKI?
Czy w XXI wieku wciąż możemy liczyć na bezgraniczną wierność, bezwarunkową miłość i bezinteresowną opiekę? Czy emocji, których potrzebujemy, możemy szukać u zwierząt, postaciach wirtualnych i wyobrażeniach o partnerze? Warto czekać na rycerza na białym koniu czy lepiej zadowolić się woźnicą? O konfrontacji potrzeb z realnymi możliwościami partnerów, trudnych rozczarowaniach
i palącej potrzebie kochania porozmawiamy na drugim seansie FILMOTERAPII


➡ 23 stycznia
''EKSPERYMENT NA TRATWIE''
reż. Marcus Lindeen | Szwecja, Dania, Niemcy, Stany Zjednoczone 2018 | 97 min.
Las Palmas, 11 maja 1973 rok. Socjologiczny eksperyment. Sześć kobiet i pięciu mężczyzn wyrusza w podróż przez Atlantyk do Meksyku. Mają spędzić ze sobą trzy miesiące na pokładzie Acali – stalowej tratwy bez silnika o wielkości 12x7m. Dziesięciu ochotników zwerbowano w trakcie castingu. Wybrano mężczyzn i kobiety różnych narodowości, religii i środowisk społecznych. Przed wejściem na pokład statku wszyscy przeszli medyczne, fizyczne i psychologiczne testy. Autorem eksperymentu był meksykański antropolog Santiago Genovés, który filmował i dokumentował ich zachowanie i wydarzenia na pokładzie w najdrobniejszych szczegółach. Zainspirowany wojną wietnamską i ruchem pokojowym, chciał zbadać, czy ludzie są naturalnie agresywni i wojowniczy. Badania należało przeprowadzić w całkowitej izolacji: pośrodku oceanu. Genovés przypuszczał, że istnieje związek między agresją a seksem, dlatego świadomie wybrał najbardziej atrakcyjnych kandydatów. Czterdzieści lat później spotykają się ponownie na replice tratwy Acali, aby spojrzeć na wspólną trzymiesięczną przygodę z przeszłości. Reżyser przywołuje również archiwalne nagrania Genovésa i fragmenty jego dziennika. W ten sposób opowiada kulisy tego „jednego z najdziwniejszych eksperymentów grupowych wszechczasów.

Temat: MIŁOŚĆ KOMPLETNA?
Czy związek, który dotarł aż do tego etapu jest rokujący? Jakie emocje zajmują miejsce tych, które towarzyszyły nam w pierwszych fazach zakochania? Jak pielęgnować namiętność i zachwyt, które powoli wytracają hormonalny napęd? Do dyskusji o szacunku, otwartości, próbie odnalezienia się
w nowej rzeczywistości i układaniu się między partnerami zaprosimy widzów na trzecim spotkaniu FILMOTERAPII.


➡ 27 lutego
''CAŁA PRZYJEMNOŚĆ PO STRONIE KOBIET''

reż. Barbara Miller | Szwajcaria, Niemcy 2018 | 97 min.
Czego pragnie kobieta? Kim jest kobieta? – to jedne z najczęściej dyskutowanych tematów we współczesnej kulturze. Jednak odpowiedź jest o tyle paradoksalna, że w zdecydowanej większości udzielają jej mężczyźni. Dlatego też wciąż istnieje przyzwolenie na kulturę gwałtu, podrzędność kobiet w strukturach władzy największych religii, przekonanie o obsceniczności wizerunku waginy w przestrzeni publicznej (wobec całkowitej neutralności penisa) czy instytucję obrzezania kobiet. Na całym świecie miliony kobiet są wciąż okaleczane, gwałcone, molestowane czy karane, bo to mężczyźni decydują w ich imieniu. Dlatego reżyserka oddaje głos kobietom. Rokudenashiko, japońska artystka, staje przed sądem za wydruki 3D swojej waginy. Deborah Feldman, ucieka wraz ze swoim synem z ortodoksyjnej społeczności chasydów na Brooklinie, by móc decydować o swoim losie. Leyla Hussein prowadzi w Londynie warsztaty dla sudańskich kobiet, by uświadomić im piekło, na jakie skazują swoje córki. Doris Wagner opowiada o molestowaniu przez księdza. Vithika Yadov uświadamia młodych Hindusów o kobiecej przyjemności seksualnej. Te kobiety wypowiedziały posłuszeństwo patriarchatowi.

Temat:
MIŁOŚĆ PRZYJACIELSKA?
O świadomym i dojrzałym wyłamaniu się ze społecznych schematów. O budowaniu rodziny
z pominięciem uwarunkowanego biologicznie etapu. Czy pary, które świadomie nie decydują się na dziecko, wybierają łatwiejszą drogę? Co z tymi, które dzieci mieć nie mogą? Na czwartym spotkaniu
w ramach cyklu FILMOTERAPIA Z SENSEM podyskutujemy o tym, co warunkuje bliskość, intymność, zaufanie i poczucie spełnienia we współczesnych związkach.


➡ 26 marca
''ROSYJSKA SZKOŁA UWODZENIA''
reż. Alina Rudnitskaya | Dania 2018 | 93 min.
Z perspektywy Zachodu, Rosja uchodzi za królestwo patriarchatu. Co 40 minut umiera tu pobita kobieta, zgłoszona po raz pierwszy przemoc domowa nie jest karana, a kobiety mają ograniczony dostęp do ponad 450 zawodów. Jednak i tak w corocznym wystąpieniu z okazji Dnia Kobiet prezydent Władimir Putin zapewnia je o swojej miłości i szacunku. Bohaterki filmu mogą liczyć również na „dobre słowo” od psychologa prowadzącego kurs „Jak uwieść bogatego mężczyznę”. Dowiadują się tam, jak się zachowywać, jak się ubierać czy jak pieścić partnera, a wszystko to, by znaleźć męża i spłodzić dla matuszkiRosiji przynajmniej trójkę dzieci. Takie jest zadanie prawdziwej kobiety.
Uczestniczki trafiają na kurs z różnych powodów. Lida tkwi w związku z żonatym mężczyzną, Vika przeżywa kryzys małżeński i chciałaby ożywić związek, zaś Diana szuka majętnego partnera, który zapewni jej i małemu synkowi komfortowe życie. Każda z nich czuje się niekompletna i szuka wsparcia w dostępnych modelach kultury. Śledzimy ich losy w trakcie i kilka lat po zakończeniu kursu.

Temat: ZWIĄZEK PUSTY?
Czy każdego z nas da się uwieść korzystając z prostego schematu działania? W jak dużym stopniu  środowisko, rodzina i aspiracje wyręczają nas w decyzjach o wyborze życiowej partnerki/partnera? 
Dlaczego stereotypowo kobiety fantazjują o hydraulikach, ale wychodzą za księgowych? Czy związki ''z rozsądku'' są mniej podatne na rozpady i wstrząsy? Jak i dlaczego konteksty, w których funkcjonujemy na co dzień, mają tak duży wpływ na nasze życie uczuciowe? O tym wspólnie z Państwem zastanowimy się na piątym seansie z cyklu FILMOTERAPIA Z SENSEM.


➡ 16 kwietnia
''GDZIE JEST NASZ DOM?''
reż. Jacqueline Zünd | Szwajcaria 2018 | 78 min.
Czym jest rozwód widziany oczami dziecka? Rozwody są dziś coraz częstsze – rodzice łatwo się rozstają, a dzieci zostają same ze swoimi uczuciami. Film śledzi losy pięciorga dzieci z niepełnych rodzin, które opowiadają o tym, jak to jest dzielić dom miedzy dwojgiem rodziców. Mówią o swojej sytuacji z namysłem i samokrytycyzmem, zaskakując głębią szczerych przemyśleń i analiz. Film przeplata rozmowy z dziećmi z ujęciami ich życia codziennego, starając się uchwycić to, co niedopowiedziane. Z pozoru kruche dzieci są silniejsze niż nam się wydaje i same wiedzą lepiej, jak rozwiązać problemy, które wynikają z decyzji dorosłych.

Temat: ROZPAD ZWIĄZKU?
Łagodzenie „strat w ludziach” po rozstaniach nie jest proste. Kiedy w grę wchodzą trudne, silne
i niewysłuchane emocje, każde rozwiązanie wydaje się być niewystarczające. Dzieci to niedoceniane „sejsmografy” i wprawni obserwatorzy związku rodziców. Tym pełnym refleksji i dziecięcej mądrości filmem zbudujemy fundament naszej dyskusji o próbach zadbania o interesy wszystkich stron konfliktu. O priorytetach i empatii, rozczarowaniach i tęsknocie, trosce i miłości wystawionej na ciężką próbę porozmawiamy na szóstym spotkaniu FILMOTERAPII.


21 maja | PREMIEROWY POKAZ FILMU Z PROGRAMU 17. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY FILM FESTIVAL


10 czerwca | POZNAŃSCY WIDZOWIE I WIDZKI WYBIERAJĄ FILM W GŁOSOWANIU




ANDERS, JA I JEGO 23 INNE KOBIETY

reż. Nahid Persson | Szwecja, Norwegia, Finlandia, Francja, Hiszpania | 90 min.

FILMOTERAPIA Z SENSEM | BILETY: 18/15/12 ZŁ

Film jest zgrabną metaforą tego, jak współczesne randkowanie w sieci zderza się ze staroświecką ideą miłości romantycznej.

Kup bilet
Buy_ticket
Przycisk_muza