Thumb_afrykamera2012-plakat797378240

23.04.2012 - 26.04.2012

AFRYKAMERA

AfryKamera

VII Festiwal Filmów Afrykańskich
23 - 26 kwietnia 2012


www.afrykamera.pl

Zapraszamy na najnowszą odsłonę jedynego w Polsce festiwalu pokazującego Afrykę, jej kulturę i przede wszystkim kinematografię z perspektywy samych Afrykanów.

Poniedziałek 23 kwietnia, godz. 21:00

RAMATA

Leandre-Alain Baker
Francja, Senegal / 2009 / 90 min

BLOK: AFRYKA KOBIET

Ramata, piękna i dojrzała kobieta (w tej roli jedna z pierwszych supermodelek z Afryki, Katoucha), jako żona ministra sprawiedliwości prowadzi dostatnie życie. Pewnego dnia wsiada do taksówki Ngor Ndong, tajemniczego młodego przestępcy i zgadza się pojechać do baru ?Copacabana? w mrocznej dzielnicy Dakaru.

Dla Ramaty epizod ten stał się początkiem uwolnienia; pretekstem do wyswobadzania się z ograniczeń, uświadomienia swoich tęsknot i nigdy niespełnionych pragnień. Ryzykując utratę prestiżu i pozycji, oddaje się namiętności. Pewnego dnia, młody kochanek odchodzi i pozostawia za sobą szum fal...

Piękne zdjęcia wsparte rewelacyjną ścieżką dźwiękową Wasis Diop, nadają obrazowi niezwykle afrykańską perspektywę na kwestie przemijania.

Katoucha, miesiąc po zakończeniu zdjęć do filmu (31 stycznia 2008 roku), utonęła w Sekwanie. Do tej pory okoliczności jej śmierci nie zostały wyjaśnione.

Bogato zarysowana wizja odnajduje swoją siłę w kobiecie wyzwolonej, ale oszalałej z rozpaczy i rozhisteryzowanej z nieodżałowanej namiętności. (...) Delikatny i kunsztowny film, który naprawdę warto obejrzeć.
MARIANNE PERON, Sound on Sight

Festiwale, nagrody m.in.:
2009: MF Afrykański FESPACO


Wtorek 24 kwietnia, godz. 18:00

SIBI, DUSZA SKRZYPIEC + KRZYK GOŁĘBICY

Michel K. Zongo
Burkina Faso / 2011 / 38 min

BLOK: RYTMY AFRYKI

Sibi, niewidomy skrzypek, od ponad 30 lat śpiewa i gra w kabaretach w dzielnicach miasta Koudougou w Burkina Faso. Kultywuje tym samym tradycje muzyki ludowej regionu. Film opowiada o tym niezwykłym człowieku, który, pomimo powszechnej obojętności, podtrzymuje żywą historię regionu i zanikającą tradycję przekazu ustnego.

Festiwale, nagrody m.in.:
2011: MFF Amiens, National Geographic All Roads (Najlepszy Dokument), MFF Muzycznych i Niezależnych (Najlepszy Dokument), MFF Zanzibar, MFF Dokumentalnych Encounters

KRZYK GOŁĘBICY

Sani Elhadj Magori
Niger, Wybrzeże Kości Słoniowej, Fran / 2010 / 62 min

BLOK: RYTMY AFRYKI

?Krzyk gołębicy? to alternatywny film drogi. W latach 70-tych XX wieku wielka nigryjska śpiewaczka, Hussey swoim śpiewem skłoniła całe rzesze młodych ludzi do opuszczenia kraju w poszukiwaniu dobrobytu w innych krajach. Przejęci jej słowami masowo udawali się na emigrację zarobkową. Wśród tych, którzy wyjechali, był ojciec reżysera. Magori przyjeżdża do podstarzałej już gwiazdy i prosi ją, żeby ponownie nakłoniła swoich rodaków, tym razem do powrotu, przekonała ich, że już nadszedł czas. Tym samym, czterdzieści lat później, Hussey komponuje nową piosenkę i wyrusza wraz z reżyserem do Abidżanu, stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej, żeby przypomnieć pobratymcom o ich ojczyźnie... tylko cz głos 'gołębicy' ma wciąż tę samą moc przemawiania?

To niesamowite, jak Sani Elhadj Magori jest w stanie nakręcić taki dokument, gdzie wszystkie postacie czy sytuacje wydają się być wzięte żywcem ze scenariusza fabularnego. (...) Reżyser prowadzi nas przez swoją narrację zostawiając oniemiałych niesamowitą siłą charakteru 'gołębicy' i jej donośnego głosu.
JEAN MARIE BARBE, Ardeche Images

Festiwale, nagrody m.in.:
2011: MFF Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej (Najlepszy Dokument), MFF Afrykańskich Amiens (Najlepszy Dokument), FESPACO (Najlepszy Film Video)


Środa 25 kwietnia, godz. 18:00

KAMERUN: AUTOPSJA NIEPODLEGŁOŚCI

Valerie Osouf
Francja, Kamerun / 2009 / 52 min

POKAZ SPECJALNY Z CYKLU 'AFRYKAŃSKA HISTORIA X'

Fascynujący dokument o makabrycznym i pełnym przemocy procesie dekolonizacji Kamerunu. Za pomocą zdjęć archiwalnych, często dotychczas utajnionych, pokazuje okres od Konferencji w Brazzaville w 1944 roku, aż po egzekucję Ernesta Ouandie, ostatniego przywódcy UPC (Związek Ludów Kamerunu), w 1971 roku. Wiele uwagi poświęcono najważniejszym postaciom tego okresu, jak Felix Moumie i Ruben Um Nyobe. Poza tym, dokument prezentuje wywiady z najważniejszymi postaciami tego okresu: niesławnym byłym gubernatorem Kamerunu, Pierre Messmer; czy generałem Pierre Semengue, odpowiedzialnym za krwawe stłumienie ruchu UPC.

Nigdy nieopowiedziana historia procesu dekolonizacji i sposobu, w jaki on przebiegał, po dziś dzień wpływa na sytuację wielu krajów afrykańskich. ?Kamerun: Autopsja niepodległości? stanowi fascynujące wprowadzenie do realiów historycznych procesów niepodległościowych oraz sposobów w jaki marzenia o wolności zostały stłumione i zastąpione przez system zwany powszechnie 'neokolonializmem'. Skąd wzięli się w Afryce kacykowie? Dlaczego Afryka cierpi na biedę pomimo bogactwa złóż? Dlaczego demokracja spektakularnie zawiodła na prawie całym kontynencie w początkach państwowości? Kamerun ze swoją niepodległościową historią służy tu wręcz za kraj modelowy, gdzie nie można mówić o wyzwoleniu spod kolonialnego jarzma, a raczej o przedwczesnej agonii nowo odzyskanej niepodległości.

Osouf i Le Roy w swoim dokumencie nie moralizują, a jedynie demaskują, często przy użyciu słów samych sprawców, którzy po dziś dzień czują się usprawiedliwieni. Pasjonujący dokument, beztrosko obala mity i uproszczenia odnośnie kontynentu, jednocześnie wywołuje niemy krzyk oburzenia, zmusza do przewartościowania wielu obiegowych opinii odnośnie tego, co dotychczas bezkrytycznie akceptowaliśmy jako prawdę.

Przejmujący manifest przeciwko amnezji.
Le Jour

Festiwale, nagrody m.in.:
2009: MFF Historycznych w Pessac (Nagroda Publiczności)


Czwartek 26 kwietnia, godz. 16:00

URYWKI Z INNEGO ŻYCIA (wstęp wolny)

A Mundzuku Ka Hina
Mozambik, Włochy / 2011 / 64 min

Niesamowity eksperymentalny dokument zrealizowany przez mieszkańców wysypiska śmieci w Maputo (Mozambik). Brutalnie realistyczny, bez komentarza. Podążamy za grupką chłopców, dla których zbieractwo to przetrwanie i obserwujemy nieświadomych niczego ekooperatorów recyklingu. W tym metafizycznym otoczeniu przekształcamy nasz aseptyczny współczesny świat. Przez obiektyw kamery doświadczamy fragmentów ich życia: trudów i znoju, powtarzalnego i zwykłego, ale ostatecznie równie pełnego jak każdego z nas. Bowiem, gdzieś na obrzeżach biedy i beznadziei, znajdują się nieposkromione, niezwyciężone i szczere wybuchy radości, szczęścia i tańca. Film każe na godzinę oderwać się od naszego życia i wtopić w inny świat, w jego momenty ciszy, surrealistyczne i statyczne, przerywane nagłym przyśpieszeniem i zmianami rytmu.
Film zrealizowany w ramach kursu filmowego, którego celem było zapewnienie profesjonalnej wiedzy, a zarazem służącego humanistycznemu uświadamieniu. Autorem dokumentu jest więc laboratorium A Mundzuku Ka Hina, nie konkretny student czy nauczyciel.

Film, który przewierca serce i atakuje sumienie każdego, kto konsumuje i wyrzuca odpady bez namysłu, który podkreśla straszliwe różnice między bogatymi, a biednymi. Który ośmiesza koncepcje ekonomii 'trickle down' i podkreśla, jak mętne są wody globalizacji. To scena, którą Virgil zapewne chciałby pokazać Dante. Film o tym, czego wolelibyśmy nie widzieć, jednak musimy.
Fragment opisu London International Documentary Festival

Festiwale, nagrody m.in.:
2011: MFF Torino, MFF Dokumentalnych Londyn


Czwartek 26 kwietnia, godz. 17:15

KEITA! DZIEDZICTWO GRIOTA

Dani Kouyate
Francja, Burkina Faso / 1995 / 94 min

BLOK: KOUYATÉ

W filmie odżywa XIII-wieczna malijska epopeja Sundjata. 13-letni Mabo Ke?ta, mieszkający wraz z rodziną w Wagadugu, spotyka tajemniczego starego griota Djeliba Kouyaté, który pragnie wyjawić mu pochodzenie jego nazwiska. Opowieść zaczyna się od mitu o powstaniu świata ludu Mandeng: Wszelkie żywe stworzenia schodzą się razem na nowopowstałej Ziemi, a jeden człowiek ogłasza, że jest ich królem... Dzień w dzień dziecko poznaje mityczną przeszłość swojego ludu: o tym, że lud Ke?ta pochodzi od bawołu czy o 'ludzkich korzeniach'. Wraz z opowieścią griota przenosimy się do czasów starożytnich i do królestwa Mande, a młody Mabo dociera do swojego dziedzictwa...

Subtelny i angażujący film, kontrastuje zaciekawienie chłopca czasami przeszłymi z wąskimi wyobrażeniami jego rodziców odnośnie 'współczesności?; ma w sobie niezwykły czar ludowej opowieści.
JANET MASLIN, New York Times

Kouyaté osiągnął mistrzostwo w realizacji filmów, podobnie jak jego przodkowie doprowadzili do perfekcji sztukę opowiadania historii... Wagi tego filmu nie można przecenić: to rozkwit afrykańskiego filmu historycznego.
REVIEW NOIRE

Festiwale, nagrody m.in.:
1995: MFF Cannes, MFF Amiens (Nagroda OCIC), MFF Mannheim (Nagroda FIPRESCI), FESPACO (Nagroda Oumara Gandy Najlepszy Debiut)


Czwartek 26 kwietnia, godz. 19:00

BESOURO

Joao Daniel Tikhomiroff
Brazylia / 2009 / 93 min

BLOK: GLOBAL AFRYKA

Mesmeryzujący ?Besouro? odkrywa przed widzami afrykańskie niewolnicze korzenie sztuki walki capoeira i jej historyczne znaczenie dla Brazylii. Opowiada o historycznej postaci Manoel Henrique Pereira, przezywanego Besouro (Żuk), który stanął na czele ruchu oporu przeciwko wyzyskowi na początku lat 20-tych XX wieku. Rzuca najpierw wyzwanie prawom fizyki za pomocą akrobatycznych skoków, po czym postanawia złamać system społecznego i rasistowskiego ucisku, który po latach uczynił z niego postać o wymiarze historycznym, jak i legendarnym.


Filmowi znacznie bliżej do mistycznej pasji chińskich produkcji, jak ?Przyczajony tygrys, ukryty smok? niż amerykańskim filmom o sztuce walki. ?Besouro? zapiera dech w piersiach scenami walki, ale jednocześnie angażuje widza emocjonalnie i nie unika konfrontacji ze społecznym wymiarem wydarzeń.

Lokalna afrobrazylijska legenda ożywa na nowo we wciągającym ?Besouro?, rzadkim filmie o sztukach walki, który absorbuje opowiadaną historią, a zarazem ma wyraźny przekaz społeczny. Tu punktem skupienia są adepci capoeiry, łączący akrobatyczny taniec z walką o wyzwolenie siebie spod wyzysku z rąk białego właściciela plantacji.
DEBORAH YOUNG, Hollywood Reporter

Festiwale, nagrody m.in.:
2010: Cinema Brazil (Najlepszy Film oraz 4 inne nagrody), MFF Berlinale


Czwartek 26 kwietnia, godz. 20:45

VIVA RIVA!

Djo Tunda wa Munga
DRK, Francja, Belgia, Niemcy / 2010 / 98 min

BLOK: MADE IN AFRICA

Chaos Kinszasy pulsuje w rozpalonym do czerwoności thrillerze, który jest afrykańskim wydarzeniem filmowym dziesięciolecia! Drobny przestępca, Riva, powrócił do rodzinnego kraju z wielkimi planami i niezłym łupem: fortuną w postaci ukradzionego paliwa. Nonszalancko wydaje pieniądze i nie stroni od ekskluzywnej rozrywki. Podczas jednego z wypadów spotyka piękną Norę - utrzymankę lokalnego gangstera. Dla Rivy nie ma owoców zakazanych.

Film ?Viva Riva!?, zdobywca szeregu nagród, jest pierwszym, który miał premierę kinową w ponad 20 afrykańskich krajach. Wa Munga czerpiąc inspiracje z azjatyckich filmów akcji, czy amerykańskiego blaxploitation lat 70-tych, stworzył obraz intensywny i impulsywny, który wprowadza w świat slumsów, ogrodzonych luksusów, burdeli i nocnych klubów.

Odważny kryminalny film akcji, który jest drapieżny, sexy oraz pulsująco realistyczny.
MAGGIE LEE, Hollywood Reporter

100 minut czystej rozrywki bez zahamowań - ?Viva Riva? zaznacza Kongo jako afrykańskie centrum odważnej kinematografii.
ROBERT KOEHLER, Variety

Festiwale, nagrody m.in.:
2010: MFF Toronto
2011: Afrykańskie Nagrody Filmowe AMAA (Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Najlepsze Zdjęcia, łącznie 6 nagród), MTV Movie Awards (Najlepszy Film Afrykański), MFF Berlin, MFF Londyn


Czwartek 26 kwietnia, godz. 22:30

AFROSZORTY

BLOK: Odmienne perspektywy (Different Perspectives)


Namibia, Burkina Faso, RPA, Szwecja, Mar / 2011 / 84 min

HASAKI YA SUDA, scen. i reż. Cedric Ido, Francja, Burkina Faso 2011, 24min.

Jest rok 2100. W świecie ogarniętym przez chaos i wojnę, którego mieszkańców trawi okrutny głód, ostatnie żyzne ziemie stały się przedmiotem zaciętych walk. Trzech wojowników: szlachetny Wurubenba, pragnący pomścić śmierć ojca Shandaru i złakniony władzy Kapkaru staną naprzeciw siebie w pojedynku na śmierć i życie. Film Cédrica Ido jest dynamiczną przypowieścią o chciwości, z imponującym rozmachem realizacyjnym przywołującą ikonografię gatunkową jidai-geki.

AFRICA LIGHT: GRAY ZONE, scen. i reż. Tino Schwanemann, Namibia, Niemcy 2010, 10min.

Afryka to niezwykle kolorowe doświadczenie dla turysty, ale prawdziwa wędrówka po kontynencie oznacza zagłębienie się w jej szarości. Liryczna i piękna etiuda na temat Namibii, jej kontrastów i wspaniałości, ale też o rzeczywistości kryjącej się pod iluzją turystycznego raju. Film utrzymany w stylistyce dokumentów jak ?Koyaanisqatsi?.

DIRTY LAUNDRY, reż. Stephen Abbott, RPA 2011, 16min.

1:08 w nocy. Roger jak zwykle pierze swoje rzeczy w pralni Wishy Washy. W pewnym momencie dostrzega coś dziwnego w wodzie za szybą pralki. Nim noc się skończy, Roger doświadczy szeregu przedziwnych zdarzeń.

FARAX, scen. i reż. Ahmed Abdullahi, Szwecja, Somalia 2011, 18min.

Film o kontrowersyjnym narkotyku "khat" oraz jego wpływie na grupę somalijskich mężczyzn, ich życie rodzinne i adaptację do życia na obczyźnie.

MOKHTAR, scen. i reż. Halima Ouardiri, Maroko, Kanada 2010, 16min.

Film przedstawia historię chłopca o imieniu Mokhtar, który opiekuje się kozami w marokańskiej wiosce. Pewnego dnia odnajduje ranną sowę, którą postanawia uratować. Zwierzę w wiosce uważane jest za zły omen. Wzruszająca i przepiękna opowieść, która zostaje na długo w pamięci. Film inspirowany prawdziwym wydarzeniem.

bilety 18, 15, 12 zł

Buy_ticket
Przycisk_muza